الإحياء
Volume 21, Numéro 2, Pages 667-688
2021-10-24

استراتيجية السياسة الفرنسية في محاربة المقومات الثقافية وهدم المؤسسات الثقافية والدينية في الجزائر (1830-1870).

الكاتب : غنابزية علي . السايح فوزي .

الملخص

يدرس هذا المقال المرحلة الأولى للاحتلال الفرنسي للجزائر(1830-1870)، في إطار التاريخ الثقافي، الذي يهتم بالمقومات الثقافية، والتي تعرضت للاعتداء، وفق استراتيجية فرنسية رُسمت منذ الأيام الأولى. وتجلّت مظاهر السياسة الفرنسية المتبعة في محاربة الدين الإسلامي، ونشر المسيحية، إيجاد نواة النخبة الموالية، ومحاربة الثقافة العربية الإسلامية، ونشر الفرنسية، ومنافسة اللغة العربية والتضييق عليها، ونهب التراث العربي الإسلامي. إضافة إلى هدم المؤسسات الثقافية الأصيلة، وهي المساجد والمدارس والمعاهد، وزوايا العلم، والأوقاف الإسلامية. وتبعها ردود الأفعال الوطنية، التي تصدت للسياسة الفرنسية، وعرقلت بعض مخططاتها. والجدير بالذكر أن الحرب التي استهدفت الهوية رغم شراستها في هذه المرحلة، فإنّها مهّدت للمستقبل الذي يمكن مقارنته بما سبق حتى نتبين مراحل التشويه التي مست الهوية، والتي مازالت بعض آثارها ماثلة إلى اليوم في حياة الجزائريين، ولها صور أخرى للنضال من قبل الوطنيين. is article examines the first phase of the French occupation of Algeria during (1830-1870), within the framework of a cultural history which looks at the cultural components which were attacked according to a French strategy planned since the early days. The manifestations of French policy of fighting the Islamic religion, spreading Christianity and creating a nucleus were evident. The loyal elite, the fight against Arab-Islamic culture, the spread of French, competition and restriction of the Arabic language, and the plunder of Arab-Islamic heritage. In addition to the demolition of the original cultural institutions represented in mosques, schools, institutes, corners of knowledge and Islamic endowments, which led to the emergence of national reactions which confronted French politics and hampered some of his plans. And who’s to be noted here is that the war which aimed at identity despite its ferocity at this point, it paved the way for a future which can be compared to what has been mentioned previously so that one can see the stages of distortion that have affected identity and whose effects are still present today in the lives of Algerians and have other forms of struggle on the part of Patriots.

الكلمات المفتاحية

التاريخ الثقافي ; النخبة ; المؤسسات الثقافية ; استراتيجية ; التراث ; cultural history ; elite ; cultural institutions ; strategy ; heritage