الإحياء
Volume 21, Numéro 2, Pages 483-492

نقض الشرفي للشرفي. وقفات مع تناقضات القراءة الحداثية للتراث والنصوص الدينية. كتابة القرآن الكريم في حياة النبي صلى الله عليه وسلم أنموذجا.

الكاتب : ضريف فاطمة الزهرة . فلاح خير الدين .

الملخص

الملخص: حرّض على إنشاء هذه المقالة جملة من التناقضات اقتنصتها النظرات من مؤلفات المفكر التونسي عبد المجيد الشرفي، ذلك أن محاولة إعادة قراءة ما جاء في التراث وما تعلّق بالسنّة والكتاب، وفق مناهج وآليات غربية وانطلاقا من بواعث ومقاصد مُبيّتة، لموقع في التناقضات ومنتج للتخرصات ولابد. ومن تلكم التناقضات التي وقع عليها النظر، مسألة: كتابة القرآن الكريم في حياة سيد البشر صلى الله عليه وسلم، حيث راوح فيها قلم الشرفي بين النفي والإثبات، فسيقت هذه الورقات للوقوف على هذا التناقض وبيان مورده، والفصل في حقيقته وعرض أدلته. ذلك أن سمة التناقض في نتائج البحث العلمي لعلاَمة على عوار منهجه، ومدعاة للشك في نزاهته وموضوعيته، ومن أهم ما خلُص إليه البحث: أن مراوحة الشرفي بين القول بكتابة القرآن في حياة النبي تارة ونفيه أخرى مرده سببان: فأمّا نفي الكتابة فطريق للتشكيك في سلامة القرآن من الزيادة والنقصان، وأما إثباتها فدفعا للاحتجاج بسنّة العدنان. Abstract: The reason for the creation of this article is a set of contradictions observed from the books of the Tunisian thinker Abdelmajid Charfi. Attempting to re-read what came in the heritage and what is related to the Sunnah and Qur'an, according to Western methods and mechanisms and based on the precursors and purposes, will undoubtedly result in contradictions and producer of fabrication.One of those remarkable contradictions is the issue of writing the Holy Qur'an in the life of prophet Muhammad (peace be upon him). Where the author fluctuated between the negation and confirmation. These papers have been drawn to identify this contradiction and indicate its resources, and to decide on its truth and present its evidence. The contradiction in the results of scientific research is a sign of the invalidity of his methodology, and it calls into question its integrity and objectivity. One of the most important findings of the research: that the Charfi’s fluctuation between saying the writing of the Qur'an and his denials due to two reasons: The denial of writing is a way to question the integrity of the Koran from distortion, and the confirmation of writing the Qur'an is to deny the invocation of the Sunnah.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : القراءة الحداثية؛ كتابة القرآن الكريم؛ التناقض؛ عبد المجيد الشرفي. ; key words : Modernist reading, Writing the Holy Qur'an, Contradiction, Abdelmajid Charfi.