مجلة الاقتصاد والتنمية المستدامة
Volume 4, Numéro 2, Pages 118-135
2021-09-16

الأسس النظرية للتسويق الإسلامي، الواقع والتحديات The Theoretical Foundations Of Islamic Marketing, Reality And Challenges

الكاتب : رزمة فضيلة . غزيل محمد مولود .

الملخص

نحاول من خلال دراستنا هذه ان نسلط الضوء على موضوع اصبح متداولا بشكل كبير في الأوساط العلمية الخاصة بالدراسات الاقتصادية والتجارية، وهو موضوع التسويق الإسلامي والذي يعتبر مصطلحا حديث الظهور في ادبيات التسويق ومنذ ظهوره تم طرح العديد من الأسئلة وحاول العديد من الباحثين ان يعرضوا الموضوع في اطاره النظري ودراسة إمكانية تطبيقه فعليا على ارض الواقع وضمن الممارسات التسويقية للأطراف المشاركة في النشاط الاقتصادي، وجاءت دراستنا هذه كمحاولة لبيان اخر ما توصل اليه الباحثون من طرح في نظريات التسويق الإسلامي سوآءا من ناحية المفهوم او العناصر التي رافقت فلسفة التسويق الإسلامي. Through this study we try to highlight the topic that has become very popular in the scientific circles of economic and commercial studies, which is the subject of Islamic marketing, which is a recent term appearing in marketing literature and since its emergence many questions were asked and many researchers tried to present the topic in its theoretical framework and study the possibility of applying it effectively on the ground and within the marketing practices of the parties involved in economic activity, and this study came as an attempt to show the latest research findings in the topics of marketing theories Islamic in both the concept and the elements that accompanied the philosophy of Islamic marketingthe.

الكلمات المفتاحية

تسويق إسلامي ; اقتصاد الاسلامي ; مزيج تسويقي ; ضوابط اسلامية