مجلة الإعلام والمجتمع
Volume 5, Numéro 1, Pages 106-119
2021-07-31

مرتكزات النقد من الأدب إلى الإعلام

الكاتب : قيطة فاطمة الزهراء .

الملخص

يُشكّل النقد منعطفا خطرا وحساسا في تطور الظواهر الفنية والجمالية من خلال أدواره المهمة في الغوص في ثنايا وغايات النصوص الإبداعية، إذ يعد النقد في حد ذاته حلقة إبداعية في أساليبه وطرقه ومناهجه ورؤاه، فهو يصدر من ذات مفكرة ومبدعة وفاعلة. ولقد تطور النقد بتطور الفنون وتنوعها انطلاقا من الأدب والفنون التشكيلية والمسرحية وصولا إلى الإعلام، حيث شهد هذا الأخير ظهور العديد من الأنواع والأشكال الفنية والدرامية والصحفية التي جعلت منه مجالا خصبا لممارسة النقد من طرف بعض المتخصصين، لكن ما يلاحظ على طرائق النقد في الإعلام أنها امتداد لأشكال نقدية ظهرت في الأدب. وسنقف من خلال هذا المقال على بعض تعريفات النقد والفرق بينها وبين التذوق، وكذا المناهج النقدية البارزة في الأدب والفنون، وصولا إلى النقد في الإعلام. Abstract: Criticism constitutes a dangerous and sensitive juncture in the development of artistic and aesthetic phenomena through its important roles in delving into the folds and goals of creative texts, as criticism in itself is a creative link in its methods, methods, approaches and visions, as it comes from a thinking, creative and active self. Criticism has developed with the development and diversity of arts, starting from literature, plastic and theatrical arts to the media, as the latter witnessed the emergence of many types and artistic, dramatic and journalistic forms that made it a fertile field for the practice of criticism by some specialists, but what is observed in the methods of criticism in the media is that it is an extension Critical forms appeared in literature . We will focus through this article on some of the definitions of criticism and the difference between them and taste, as well as the prominent critical approaches in literature and the arts, up to criticism in the media.

الكلمات المفتاحية

النقد، النقد الفني، النقد الأدبي، التذوق، المناهج النقدية، نظرية التلقي، النقد التلفزيوني