مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 2, Pages 1097-1112
2021-09-15

التناص الأسطوري في الموروث العربي القديم –كتاب "الحيوان" للجاحظ أنموذجا.

الكاتب : جابري فاطمة .

الملخص

• ملخص: يعالج البحث قضية أساسية تتمثل في التناص من خلال ما تناوله قسم من الباحثين في هذا الجانب النقدي بتنوع فهمهم له، فمنهم من ربطه باللفظ وبالمعنى ومنهم بالخطاب وآخرون بالجنس الأدبي، فالتناص هو عملية إنتاج نص جديد عبر احتواء أو تعالق مع نص أو عدة نصوص سابقة أو متزامنة معه، بالأفكار أو البنى أو كليهما. أما الأسطورة وهي حكاية الكائن الوحيد في مواجهة المصير، هي طفولة بني البشر، وهي كل العقائد والشعائر والممارسات التي يتناولها الإنسان القديم في التعبير عن حاجاته ودوافعه النفسية والاجتماعية والدينية. وربما إخراج لدوافع داخلية في أشكال مجسدة أو إعطاء تبرير لطقس مبجل قديم، لا يريد أصحابه نبذه أو التخلي عنه، أما في القرآن الكريم فقد ورد ذكر الأسطورة في عشر سور، فكان له أثر بارز في كتاب الحيوان للجاحظ (ت 255ه) ، توصل إلى مفهوم التداول والتوارد من خلال التقاء الأفكار والمعاني وتلاقحها. وعليه فلا وجود لكلمة عذراء لم تستخدم ، باستثناء كلمة آدم. أي لا يوجد نص بكر. ولا يوجد تعبير لم يرتبط بعلاقة بتعبيرات أخرى. ولا يوجد نص مغلق مكتف بذاته فلا مناص من وجود تداخل وتعالق بين أي نص ونصوص. فانطلقنا من قضية عامة، تتعلق بالتناص الأسطوري لنصل إلى أبرز إشكالية وهي بروز التعالق النصي الأسطوري في كتاب الحيوان للجاحظ. إن الإشكالية التي نطرحها تتعلق بالتناص ومرجعياته الفكرية وآليات اشتغاله وأنواعه وصولا إلى معرفة ما التناص؟ وهل الموروث العربي ينتمي إلى الذهنية الأسطورية بمعناها الشعبي؟ وهل كان لها أثر في كتاب الحيوان للجاحظ؟ وهل حفظ الأساطير التي تسجل لنا بدقة بعض العادات والتقاليد وأنماط التفكير؟ الكلمات المفتاحية: النص، الأسطورة، الموروث العربي القديم، الجاحظ، كتاب الحيوان، sammary: the research addresses an essential question that lies in the terms through the studies of the research teams in its critical aspect according to their conception of this text. There are those who make the connection between the word and the meaning and those who determine the meaning. The good with the speech and others which are interested in particular with the genre literature the terms are a processor of production Dun new text according to the contents and the relation with another text or several other texts proceed or contemporary taking into account the ideas expressed or structures or both, while the legend is a story of the only being in front of fate. It is the childhood of human beings, that is, all the beliefs, all the rites, all the practices of the ancient man in his expressions of need and religious social psychological impulses. Perhaps, it is about an extraction of intimate reasons in the form of *choser palpa* or to give a justification of the privileged atmosphere of the past whose authors do not want in any case to return it or to abandon it. However in the Holy Qur'an one can find the mention of the myth in ten smiling ones and there was a big impact in the book of animals * KITAB EL HAYAWANE * of el jahidh (255). He was able to bring up the concept of rotation and handling through the meeting of ideas and concepts and their exchange on this subject, there is always a common part because it there is no empty term not used except the term Adam. that is, there is no blank text and there is no expression that has not been linked to other expressions and there is no closed or closed and isolated text . There is therefore interpenetration between the texts. We started from a general operation concerning the terms and the myths to arrive at a form of problematic namely the appearance of the interpenetrate of the texts of myths in the book of ELJAHIDH : "KITAB EL HAYAWANE "

الكلمات المفتاحية

myth ; inheriting ; ELDjahidh ; The book of animals