مجلة النص
Volume 8, Numéro 1, Pages 472-483
2021-06-01

ازدواجية الحركة والجسد

الكاتب : زقاي صارة .

الملخص

إن أكثر مايميز المسرح عن الفنون الأخرى, هو ذلك الفضاء المشحون بجمال الصورة وبلاغة التعبير,المتأتية من ترجمة الافكار التي تسكن بين أحرف النص الدرامي لتجسد على شكل عرض حي حيث تتحرك, وتتنافس فيه مختلف المفردات السينوغرافية لتخلق فرجة مسرحية زاخرة بمختلف الرموز والإيحاءات .هذا الإنتاج الفني عليه أن يجسد في مساحة خاضعة لإيطار زماني ,وحيز مكاني ذا أبعاد هندسية ثابتة ,هو مايعرف بالفضاء الذي يرتب الشتات, ويوحد المفردات المتناثرة فيه لأجل امتاع المتلقي من جهة ,وخدمة العرض المسرحي من جهة ثانية فالجسد بحركته ومرونته على فضاء حتى ولوكان فارغا يستطيع ان يوصل معاني وافكار قد تعجزعن ايصالها اللغة المنطوقة.سنحاول في هذه الدراسة تبيان العلاقة التي تجمع جسد الممثل مع الحركة. Abstract: The most distincitive feature of the teatre .from the other arts is that space charged with the beauty of the image and the eloquence of expression derived from the translation of ideas that inhabit between the characters of the dramatic text.to a live show moving a’d competing in different vocabular in an effort to create a theatrical watch full of variois suggestive symbolsthis artistic production has to a time frame and a space that have a fixed geometric return is the space that arranges the daspora and unites the scattered vocabulary in order to enjoy the recipient on one hand and serve the theatrical performance on the other hand.With his movement on a space, even it is empty, it can communicate meanings and notions that cannot be conveyed by spoken language, which is then a union of body with nonspoken movement

الكلمات المفتاحية

الممثل . لغة الجسد.، الحركة . الصورة البصرية .، الإيقاع. ; Keywords: Actor; body language, movement, visual image, rhythm