مجاميع المعرفة
Volume 7, Numéro 2, Pages 661-678
2021-05-12
Authors : Zerkout Abdelhafid . Meskine Abdelahafid .
This study aims to try to know the status of tourism as an export industry in the Arab countries under study, by using cross-sectional data models (panel data) for the period (2000-2017). And to know the extent of its contribution to activating foreign trade, where three independent variables were used and the degree of trade openness as a dependent variable. Based on the results of estimating the model, the study concluded that there is a positive correlation between the rate of tourism openness and openness to foreign trade, and an inverse correlation between tourism revenues and the rate of openness to trade, As for the number of inbound tourists, it has no bearing on the activation of foreign trade. تهدف هذه الدراسة لمحاولة معرفة مكانة السياحة كصناعة تصديرية في البلدان العربية محل الدراسة، وذلك باستخدام نماذج البيانات المقطعية البانل للفترة (2000-2017)، ومدى مساهمتها في تنشيط التجارة الخارجية، حيث تم استخدام ثلاث متغيرات مستقلة ودرجة الانفتاح التجاري كمتغير تابع. وبناء على نتائج تقدير النموذج توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط إيجابية بين معدل الانفتاح السياحي والانفتاح على التجارة العالمية ، وعلاقة ارتباط عكسية بين الإيرادات السياحية ومعدل الانفتاح على التجارة وهذا يرجع حسب رأينا إلى تفاوت وتمايز هذا المتغير بشكل كبير بين دول العينة ، أما بالنسبة لعدد السياح الوافدين فليس له علاقة تأثير على تنشيط التجارة الخارجية.
tourism industry, foreign trade, openness trade, openness tourism.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Zerkout Rima
.
Meskine Abdelhafid
.
pages 334-355.
سايح حمزة
.
مناد بولنوار إلياس زكرياء
.
نشاد حكيم
.
ص 131-142.