التراث
Volume 8, Numéro 3, Pages 220-233
2018-09-15

العلة ومواقع الحكم المعلل بالمظنة "نماذج تطبيقية من تفسير التحرير والتنوير" Illness And Sites Of The Reasoned Judgment In The System "applied Models Of Tahrir And Enlightenment Interpretation"

الكاتب : عمر أيت أوعمرو .

الملخص

من بين مثارات النقاش القديم الجديد في موضوع علة الحكم مسألة الاطراد والانعكاس وهل هما لازمان في اعتبار العلة؟ ثم ما الأصل في العلل هل الأوصاف أم مظنة الأوصاف؟ بعد إجالة النظر في كتب التفسير والحديث تبين أن التعليل قد يرتبط بالوصف الظاهر وحينئذ يكون الاطراد والانعكاس لا زمين في قبول اعتبار ذلك الوصف علة كما سيأتي بيانه، وقد يكون التعليل بمظنة وصف وحينذاك لا يشترط الاطراد (التلازم الوجودي بين العلة والحكم) والانعكاس (التلازم العدمي بين العلة والحكم) في جميع آحاد الحكم، ولا يكون هناك مقتض للبحث عن ذلك. ولنتمكن من جمع مفردات الموضوع يمكن صياغته في قاعدة جامعة وجدتها عند الإمام الطاهر بن عاشور –رحمه الله- في تفسيره، ووظفها في كثير من استنباطاته فجاءت صياغتها كما يلي: " التعليل بالمظنة لا يقتضي اطراد العلة في جميع مواقع الحكم" تأتي هذه الورقة لتجلية أبعاد هاته القاغدة وجدوى التمكن منها فهما، واستصحابها عند النظر في آحاد نصوص الشرع المحكمة الحاكمة، وخطورة استبعاد القاعدة هذه على صعيد نتائج الاستنباط والوقوع في الخلل عند إرادة قياس النظير على النظير. Among the issues of the old and new debate on the issue of the cause of judgment is the issue of regularity and reflection, and are they necessary in considering the cause? Then what is the origin of the causes, are the descriptions or the speculative descriptions? After a thorough review of the books of interpretation and hadith, it became clear that the reasoning may be related to the apparent description, and at that time the constancy and the reflection are unnecessary in accepting that that description is considered an error, as will be explained later, and the reasoning may be in a description system, and at that time the contradiction (the existential correlation between the cause and the judgment) and the reflection (the nihilistic correlation) is not required. Between reason and judgment) in all the units of judgment, and there is no requirement to search for that. In order to be able to collect the vocabulary of the topic, it can be formulated in a comprehensive rule that I found with Imam Al-Taher Bin Ashour - may God have mercy on him - in his interpretation, and he employed it in many of his deductions, so it was formulated as follows: The reasoning by speculation does not require the persistence of the cause in all positions of judgment." This paper comes to demonstrate the dimensions of these leaders and the feasibility of being able to understand them, and their accompaniment when considering the individual Sharia texts of the ruling court, and the danger of excluding this rule in terms of the results of deduction and falling into a defect when wanting to measure the peer over the peer.

الكلمات المفتاحية

التعليل، المظنة، الحكمة، الوصف، الاطراد والانعكاس، مواقع الحكم. Reasoning, suggestion, wisdom, description, regularity and reflection, positions of judgment.