مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 17, Numéro 1, Pages 424-444
2021-01-15

الدرس الأنثروبولوجي الديني في الأبعاد الرمزية لدى جماعة أوشام (دراسة انثروبولوجية فنية)

الكاتب : سعادي محمد ياسين .

الملخص

تعدّدت الدراسات والاتجاهات التي تناولتنها الأنثروبولوجيا في الآونة الأخيرة واتّسعت مجلاتها وتداخلت مع موضوعات اخرى ولا سيما الفن، بحكم أن هذا الأخير ارتبط ارتباطا وثيقا بالإنسان، وقدمت لنا كشوفات عن ماهية الرمز في أعمال الفنانين التشكيلين، الذي يحمل دلالات متعدّدة تتميز عن باقي الاتجاهات والأساليب الفنية الأخرى، نظرا لمكانته ومهمّته في العقليّة الدينيّة والروحيّة والفنية لكثير من الأديان ومعتقدات الإنسان، قديماً وحديثاً، بل لن يكون من الممكن إقناعنا على مستوى مقدار المشاعر وعلى عمليات التفاعل البصري والحسي والجسدي، من دون أن نعرف عما عبرته إحدى الرموز انطلاقا من آليات الأنثروبولوجيا الدينية للرمز، فقد أنشأها الإنسان أول مرّة واستأنس بها في فهم وجوده عبر التاريخ، وصولا الى محاولات الفنان بالبحث والابتكار لتوظيفها على مختلف الخامات، فأنتجت مجموعة من الأسئلة والمعاني والتأملات لدى المتلقي، ولعل أعمقها نجدها في أعمال الجماعة الفنية الجزائرية 'أوشام'، إذ باتت عند مؤسّسها الفنان الجزائري 'دونيس مارتيناز'، إحدى المرجعيات لهذه الحركة الفنية، باعتبار أن العالم الذي نعيشه، ما هو إلا مجموعة من العلاقات والتأويلات الدائرة على رمز من الرموز، التي شكلت تراثنا الثقافي ومكنتنا من إعادة خلق أحداث ومعايشتها، وفي هذا السياق ظهر علم قائم الذات، هو علم الرموز ومن ثمّ يحق الكلام على دلالة وهرمنيوطيقا وسيميائية وفن تأويل الرموز. The studies and trends that have been addressed by anthropology in recent times have expanded their fields and overlapped with other subjects, especially art, since the latter was closely related to man, and provided us with revelations of what the symbol is in the works of artists, which has multiple connotations distinct from the rest of other artistic trends and methods , given its place and mission in the religious, spiritual and artistic mentality of many religions and human beliefs, old and new, but it will not be possible to convince us about the level of the amount of feelings and the processes of visual, sensory and physical interaction, without knowing what one of the symbols expressed from the mechanisms of religious anthropology of the symbol , created by man for the first time and used in understanding his existence throughout history, until the artist's attempts to research and innovate to use them on different materials, has produced a set of questions, meanings and reflections of the recipient Perhaps the deepest of them is the work of the Algerian art group "Aouchem", as its founder, the Algerian artist Denis Martinaz , has become one of the references to this artistic movement, considering that the world in which we live is only a set of relationships and interpretations revolving around the symbol of Symbols, which have shaped our cultural heritage and allowed us to recreate and live events, and in this context the emerging science of self-content, is the science of symbols and therefore the right to speak of the meaning of Hermeneunitics semiotics and the art of symbol interpretation.

الكلمات المفتاحية

الدين، الرمز، الأبعاد، الفن التشكيلي، جماعة أوشام