الأسرة والمجتمع
Volume 6, Numéro 1, Pages 45-58
2018-06-30

دور الأسرة في التنشئة الاجتماعية للطفل

الكاتب : بديعة لادي .

الملخص

ملخص: يقضي الطفل سنوات عمره الأولى في كنف الأسرة، فإن أولى علاقاته الاجتماعية وخبراته تبدأ مع أفرادها، فهي الجماعة الأولى التي يتعلم فيها الطفل لغته وعاداته وتقاليده وقيمه، وعن طريقها وبين أحضان الأم تبدأ عملية التنشئة الاجتماعية، حيث يلتصق الطفل بأمه ويطمئن لها والتي لها الدور الكبير في خلق شخصية متكاملة أو شخصية مهتزة للطفل وعلاقتها به تبدأ قبل ولادته وتستمر إلى أن يصبح الطفل قادرا على إعطاء الأوامر أو إبداء الرأي، وربما تستمر مدى الحياة. كما أن السلوكيات والأفعال التي يتعلمها الطفل مع أمه هي التي تحدد علاقته بباقي أفراد أسرته، فالنمو السليم للطفل والتربية الصحيحة تتوقفان على كفاءة من يتولى أمر الطفل بالرعاية، وبالأخص الوالدان اللّذان يعتبران من أهم المؤثرات الاجتماعية التي تلعب دورا أساسيا في تربية الطفل وتنشئته. Abstract: Child spends his first years within the confines of the family, building his social relationships and expertise among its members. It is the first community within which the child learns his language, customs, traditions and values, and between the arms of his mother begins the process of socialization, where the child sticks to his mother and reassure her to her outstanding role in shaping an integrated child personality or a shaky one. The relationship with the child begins before birth and continues until he becomes able to give orders or to express an opinion, and this probably lasts a lifetime The behavior and acts that a child learns with his mother are determined by his relationship with the rest of family members; the healthy growth of the child and his proper education depend on the qualification of the person in charge of child care, especially parents who are considered as the most important social influences that play a key role in the upbringing of the child and his raising up.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الأسرة، التنشئة، التنشئة الاجتماعية، المعاملة، الوالدين، الطفل. Keywords: upbringing, socialization, treatment, parents, family.