المجلة الجزائرية للاتصال
Volume 22, Numéro 1, Pages 5-27
2020-10-27

فاعلية الأنشطة الاتصالية للعلاقات العامة في الترويج السياحي النيلي

الكاتب : دكتور نصرالدين عبدالقادرعثمان علي .

الملخص

تناول البحث فاعلية الأنشطة الاتصالية للعلاقات العامة في الترويج السياحي النيلي، حيث سعى الباحث للتعرف على أدوار أنشطة الاتصال التي تستخدمها إدارات العلاقات العامة في المؤسسات السياحية في تحقيق الترويج السياحي، هدفت الدراسة إلى تحقيق مجموعة من الأهداف أهمها: توضيح مدى إدراك المؤسسات السياحية لأهمية الأنشطة الاتصالية للعلاقات العامة. مع معرفة مدى توافر الامكانات الكاملة لتنظيم أحداث وأنشطة اتصالية ناجحة في مجال السياحة. وقد اتبع الباحث المنهج المســـحي باعتباره أحد الأشكال الخاصـــة بجمـــع المعلومـــات عـــن حالـــة الأفراد وســـلوكهم واتجاهاتهـــم، مستخدما أدوات الاستبيان والمقابلة لجمع المعلومات، وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: 49% يقولون أن الفعاليات والأحداث الاتصالية المقدمة من المؤسسات السياحية تفتقر إلى الجودة الاتصالية، ونسبة 67% قالوا أن المؤسسات السياحية لا تدرك أهمية الأنشطة الاتصالية. The research dealt with the effectiveness of communication activities of public relations in the Nile tourism promotion, where the researcher sought to get acquainted with the roles of communication activities used by public relations departments in tourism institutions to achieve tourism promotion, the study aimed to achieve a set of goals, the most important of which are: To clarify the extent of tourism institutions' awareness of the importance of communication activities For public relations. Knowing the availability of full capabilities to organize successful communication events and activities in the tourism field. The researcher followed the survey method as one of the forms for collecting information on the status of individuals and their behavior and trends, using survey and interview tools to collect information, and the study concluded a set of results, the most important of which: 49% say that the events and communication events provided by the tourism institutions lack communication quality, and the percentage 67% said that tourism institutions do not realize the importance of communication activities.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: فاعلية. الأنشطة الاتصالية. العلاقات العامة. الترويج السياحي النيلي. ; Keywords: effectiveness. public relations. communication activities. tourism promotion