فصل الخطاب
Volume 5, Numéro 3, Pages 203-208
2016-09-15

المنهج النقدي عند النقاد المغاربة "ابن رشيق " نموذجا Critical Approach Among Maghrebian Critics: "ibn Rachik" As A Model

الكاتب : راضية بن عريبة .

الملخص

مثّل الأدب ولا يزال عبر العصور والأمكنة ملك الحضارة والثقافة لأي أمة كانت ولكي يثبت أقدامه على عرش فن الحياة كان لابدّ من حصول صولجان يكتسب من خلاله هبة الملك. فكان خير ممثل لهذا الصولجان هو النقد، بما يحمله من توجـــــه وتنظير وبحث عن الأحسن وتقويم السيئ ورفض الأسوأ. وهي المكانة نفسهـــا التي احتلها عند العرب بل زاد عليها سلطانا في كلتا الوجهتين المشرقية والمغربية. إلا أن هذه الأولى اجتذبت الاهتمام من طرف الباحثين والدارسين في هذا المجال. فكان لابد من إرجاع البصر نحو الوجهة الأخرى التي تطرح في ساحتها إشكاليات عديدة. أخذت منها إشكالية الاتجاه النقدي فيه. ومثلت في ذلك ما جاء به بن رشيق القيرواني في منهجه النقدي. Abstract: Literature represented and still represents throughout ages and places the asset of any nation civilization and culture, and in order to set its feet on the throne of the art of life, it was necessary to obtain scepter/mace acquired through property donation. The criticism was the best representative of that mace, with what it carries of orientation, theory, search for the best, evaluate the bad and reject the worst. It is the same position which it occupied at the Arabs, but added authority to it in both Western and Oriental destinations. However, the former attracted the researchers’ and scholars’ attention in this sphere. It was necessary to return sight toward the other destination in which many issues are raised in its area. I took from it the problematic of critical method, and represented in it what was brought by Ibn Rachik El Kairaouani in his critical approach.

الكلمات المفتاحية

المنهج النقدي ؛ النقاد المغاربة ؛ ابن رشيق؛ الحركة النقدية ؛ المغرب العربي؛ النقد الأدبي ؛ بشير خلدون . Keywords: Critical Approach, criticism, Maghrebian critics, art of life