مجلة الآداب و العلوم الإجتماعية
Volume 17, Numéro 3, Pages 151-166
2020-10-25
الكاتب : شوال عبدالنور . حشايشي عبدالوهاب .
ملخص: هدفت الدراسة الى بحث العلاقــــة بيــن تقدير الذات بأبعاده ومشاركـــــة تلاميذ السنة الثالثة من الطور الثانوي في حصة التربية البدنية والرياضية. حيث شملت العينة على 70 تلميذ (31 تلميذا، 39 تلميذة) من تلاميذ الباكالوريا من ثانوية سعودي عبدالمجيد -عين فكرون- ولاية ام البواقي، واختيرت بالطريقة العشوائية. ولجمع البيانات تم استخدام كل من مقياس تقدير الذات لكوبر سميث وشبكة الملاحظة لانديرسون، وهذا لقياس تقدير الذات والمشاركة في حصة التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ الباكالوريا. وقد توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق معنوية في تقدير الذات بأبعادها بين تلاميذ الباكالوريا الذكور والإناث، كما أسفرت عن عدم وجود فروق معنوية في المشاركة بين تلاميذ الباكالوريا الذكور والإناث، بينما وجدت علاقة ارتباطية طردية بين تقدير الذات بأبعادها والمشاركة بالحصة لدى تلاميذ الباكالوريا. الكلمات المفتاحية: (03) تقدير الذات - المشاركة في الحصة – التربية البدنية والرياضية. Abstract The study aimed to examine the relationship between self-esteem and its dimensions, with the participation of third year students the secondary stage in the physical and sports education class. Where the sample included 70 pupils (31 pupils, 39 pupils) from the baccalaureate students from Saudi Abd El Majeed - Ain Fakroun wilaya d'Oum El Bouaghi, and it was chosen by random method. For data collection, a measure of the self-esteem of Copper Smith and the Anderson observation network was used to measure self-esteem and participation in the share of physical and sports education for baccalaureate students. The results found that there were no significant differences in self-esteem with its dimensions between male and female baccalaureate students, as well as no significant differences in participation between male and female baccalaureate students, while a direct relation was found between self-esteem with its dimensions and the participation among baccalaureate students .Keywords: (03) Self-esteem - Participate in the class - Physical and sports education
تقدير الذات - المشاركة في الحصة – التربية البدنية والرياضية
عقون حمزة
.
سامي عبد القادر
.
تمار محمد
.
ص 322-340.
ربيعي هشام
.
علوان رفيق
.
ص 494-511.
مخناش أكرم
.
مرابط مسعود
.
ص 65-78.
قديد عمر
.
جزار نسيمة
.
ص 155-174.
حمزة عقون
.
عبد القادر سامي
.
خير الدين الحميسي
.
ص 29-41.