الممارسات اللّغويّة
Volume 11, Numéro 3, Pages 126-141
2020-10-20

وسائل الاتّساق: دراسة تطبيقيّة

الكاتب : سليماني مسعودة .

الملخص

يهدف نحو النّصّ إلى تجاوز وصف قواعد إنتاج الجمل إلى وصف قواعد إنتاج النّصوص بمختلف أنواعها لأنّ النّصوص هي وسيلة التواصل الحقيقيّة لا الجمل المنعزلة. وقد كان لهذا النّحو الجديد صدى كبيرا في حقل تعليميّة اللّغات بعد أن تحقّق عجز المتعلّمين عن إنتاج نصوص كاملة تتّسم بالاتّساق والانسجام، لذلك تعتبر وسائل الاتّساق من أهم الأشياء التّي يمكن أن تعالج في هذا المجال خصوصا إذا كانت الدرّاسة تطبيقيّة. وهذا ما تطرّق إليه موضوع هذا المقال حيث قمت بدراسة وسائل الاتّساق من إحالة وحذف واستبدال وغيرها في مدونة من اختياري (نصّ من كتاب كليلة ودمنة لابن المقفّع) مبينةً كيفيّة أدائها لدورها الرّابطي، وكيف تكون طريقة استعمالها سببا في ظهور الفروق الأسلوبية بين منتجي النّصوص. Abstract: The aim of the text grammar is to go beyond the description of the rules of production of sentences to describe the rules of the production of texts of various kinds because texts are the means of communication, not real isolated sentences. This new approach has had a great resonance in the field of language education after it has achieved the inability of learners to produce complete texts that are consistent and harmonious. Therefore, consistency is one of the most important things that can be addressed in this field, especially if the study is applied. This is the subject of this article, where I studied the means of consistency of referral, deletion, substitution and others in the code of optional (text from the book Kalila wa Dimna of Ibn Almqafaa) showing how to perform its role of the association, and how to be used cause the emergence of stylistic differences between the producers of texts.

الكلمات المفتاحية

النّص؛ وسائل الاتساق؛ نحو النّص؛ التّرابط.