مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 10, Numéro 2, Pages 267-278
2018-06-15

المدخل التسويقي في الاستقطاب و المحافظة على المتطوعين بمنظمات المجتمع المدني : دراسة حالة جمعية كافل اليتيم الخيرية، برج بوعريريج

الكاتب : بوشايبي محمد . زرواتي رشيد .

الملخص

Abstract: Attraction and retention of volunteers is a sources of perpetual challenge for civil society organizations (CSO’S), those organizations aim to rich the potential volunteers with the right message so they could convince them to volunteer, and then try to provide the right elements that motivate the volunteers to keep working for the organization. In this perspective scholars provides us with many models, and one of the most used one is the marketing model. Marketing has been wildly used by CSO’S in many field like social advertisement and resource collecting , in this perspective our study turns around the use of social marketing in the attraction and retention of volunteers in Algerian CSO’S, through the case study of the association kafilelyatime, which represent a model of success among Algerian CSO’S in this filed Through our study we managed to identify some managerial practices in the study field that constitute the core of marketing strategies in the attraction and retention of volunteers, thus practices are divided into two parts, the first part focus on the attraction of volunteers by a clear marketing positioning of the organization, that enable the targeting of a well identified market segment, with the right message, and a job description that focus on the needs and motivations of volunteers.And has a second part, the retentions of volunteers using motivation techniques like training and promoting volunteers, to renewal the volunteers motivation and strengthening their loyalty Key words: social marketing, attraction and retention of volunteers, marketing in civil society organizations الملخص : يشكل استقطاب المتطوعين و المحافظة عليهم، تحديا مستمرا لمنظمات المجتمع المدني، حيث هذه الأخيرة تسعى لإيصال الرسالة الصحيحة للمتطوع كي تقنعه بتقديم خدماته، ثم توفير العوامل التي تحفزه على العمل و البقاء في المنظمة، و تتعدد المداخل التي تهتم بهذه المسألة، و يعتبر المدخل التسويقي من أكثر المداخل تداولا في الأوساط الأكاديمية و في منظمات المجتمع المدني حول العالم. وقد تمحورت دراستنا حول التعرف على واقع استخدام المدخل التسويقي في استقطاب المتطوعين والمحافظة عليهم داخل منظمات المجتمع المدني، وذلك عبر دراسة حالة جمعية كافل اليتيم الخيرية، حيث تمكنت هذه الجمعية، و منذ إنشائها من تطوير نشاطها كميا و كيفيا، مع تشكيل نواة من المتطوعين الأوفياء، و تسيير دوران مستمر لمتطوعين موسميين، ما دفعنا إلى دراسة حالة هذه الجمعية لتحديد العناصر التي مكنتها من تحقيق هذا النجاح. و قد تمكنا عبر دراستنا من التعرف على مجموعة من الممارسات بالجمعية، ميدان الدراسة التي تكون استراتيجية تسويقية متكاملة، تمكن الجمعية أولا من استقطاب المتطوعين عبر تموضع سوقٌي واضح يمكن المنظمة من استهداف شريحة سوقٌية معينة توجه لها رسالة واضحة و هادفة، و تصميم وظائف تهتم باحتياجات و دوافع الأشخاص من التطوع. و ثانيا في المحافظة على المتطوعين عبر مجموعة من الأنشطة التحفيزية كتدريب المتطوعين و ترقيتهم في الهرم التنظيمي للمنظمة ، لتجديد دافعية الشخص نحو التطوع و تطوير ولائه للمنظمة. الكلمات المفتاحيه : التسويق الاجتماعي ، استقطاب المتطوعين ، المحافظة على المتطوعين ، التسويق بمنظمات المجتمع المدني .

الكلمات المفتاحية

التسويق الاجتماعي ، استقطاب المتطوعين ، المحافظة على المتطوعين ، التسويق بمنظمات المجتمع المدني social marketing, attraction and retention of volunteers, marketing in civil society organizations