المجلة المغاربية للدراسات التاريخية والإجتماعية
Volume 8, Numéro 2, Pages 192-198

منهج المؤرخ سعد الله في تصدير المؤلفات التاريخية The Historian Saadullah Approach To Exporting Historical Literature

الكاتب : حسين عبد الهادي .

الملخص

تهدف هذه المداخلة إلى تسليط الضوء على نشاط علمي مارسه المؤرخ سعد الله ضمن جهوده في تأطير الأجيال الجديدة وتشجيعها على الكتابة التاريخية، وتزكية نتاجها العلمي، ودعم إضافاتها في حقل الكتابة التاريخية الجزائرية ؛ ألا وهو "التصدير". نَظَرَ المؤرخ سعد الله إلى "تصدير" مؤلفات طلبته الذين أشرف على تكوينهم على أنها مساهمة منه في إرساء تقاليد التزكية العلمية التي خفت بريقها في الجزائر، واستعادة لهذا التقليد التراثي القديم الذي طالما أشار إليه في مواضع من مؤلفه الموسوعي "تاريخ الجزائر الثقافي"، هذا من جهة. ومن جهة ثانية باعتباره مؤرخًا ذو مراس طويل له أهلية نقل خبراته وتجاربه للأجيال اللاحقة. اعتبر المؤرخ سعد الله ممارسته لهذا المجهود العلمي وفي محطات مختلفة من مسيرته العلمية مساهمات عملية في تأسيس المدرسة التاريخية الجزائرية عن طريق تخريج أجيال من الباحثين في التاريخ الجزائري، والتعريف بهم وتزكية نتاجهم. تتطرّق المداخلة إلى دراسة وتحليل منهج المؤرخ سعد الله في كتابة "التصدير" من خلال نماذج مختارة، رُوعي في اختيارها الفترة الأخيرة من عمره، يعني على امتداد ثلاثين سنة من حياة المؤرخ سعد الله، بعد أن ذاع صيته وسمق شأنه داخل الجزائر وخارجها. This intervention aims to shed light on a scientific activity carried out by the historian Saadullah in his efforts to frame new generations and encourage them to write historical, and recommend their scientific output, and support their additions in the field of Algerian historical writing; It is "export". The historian Saadallah viewed the "export" of the works of his students who supervised their formation as a contribution from him in establishing the traditions of scientific sponsorship that have shed their luster in Algeria, and the restoration of this ancient traditional tradition, which he has always referred to in the places of his encyclopedic author "The History of Algeria's Cultural", this from direction. On the other hand, as a historian with a long history, he is competent to pass on his experiences and experiences to subsequent generations. The historian Saadallah considered his practice of this scientific effort and in various stages of his scientific career practical contributions to the founding of the Algerian historical school by graduating generations of researchers in Algerian history, introducing them and recommending their results. The intervention touches on the study and analysis of the historian Saadullah's approach to writing “export” through selected models, which were taken into account in his selection of the last period of his life, meaning over thirty years of the life of the historian Saadullah, after he made his reputation known and made his reputation inside and outside Algeria. Key words: Saadallah, curriculum, historian, Algeria, history.

الكلمات المفتاحية

سعد الله؛ منهج؛ مؤرخ؛ الجزائر؛ تاريخ The curriculum ; Saadallah ; Historian ; National ; Algeria