قراءات
Volume 9, Numéro 1, Pages 11-62
2020-06-01

المعجم والتركيب في معلقة عنترة

الكاتب : بنجلالي عبد المجيد .

الملخص

المعجم والتركيب في معلّقة عنترة ملخص الدراسة: توجِّه هذه الدراسة عدستها التصويرية إلى المدوّنة الشعرية (معلّقة عنترة)، أملا في المساهمة في تشذيب كثير من الشوائب التي علقت ببعض الدراسات الأدبية والنقدية التي امتطت صهوة النص ظاهرا، ورمت به بعد مسافة قصيرة من الانطلاقة. كما تروم هذه الدراسة كذلك تحقيق بعض الأهداف نذكر من هذا وذاك ما يأتي: تجاوز التحنيط الذي أصبحت عليه بعض الدراسات المعاصرة في إيلاء أهمية للمفاهيم الإجرائية والترويج لها حتى أصبحت سوقا لبضاعة المناهج، على حساب النص الإبداعي. محاولة إعادة المتعة للنص، وتذوّقه، والبحث عن جمالية الإبداع، وفنية التعبير، وإدخال النص في سياقه الحقيقي الذي أبدع من أجله، وأعني به البعد الفنّي، والجمالي، والاجتماعي، والإنساني. وبما أن المعجم والتركيب يشكّلان الخط المحوري للتعبير الإبداعي والبياني، وبهما يستطيع القارئ قياس الجوانب الفنية والجمالية في النصّ؛ فقد تم اقتصار هذا البحث على هذين المكوّنين، كما أنّه بهما كذلك نستطيع الغوص في نفسية المبدع من خلال ما تكشفه العناصر والحقول المعجمية، وما تجلّيه التراكيب وخصائصها. وقد تمّ رصد الوحدات المعجمية، وتعقّب دلالاتها ووضعها في الصورة الكبرى للقصيدة، كما تتبع البحث بنية الجمل عبر خلاياها ومكوّناتها (فعل، اسم، حرف)، والنظر في سياق توظيفها لتفسير وتعليل المقاصد الكبرى للنصّ، بهدف فهم أعمق لنفسية الشاعر، الذي اتّضح بعد هذه الدراسة إلى أنه إنسان عاديّ، وإنسان بطل، وإنسان جبان (بالمفهوم الموضوعي)، وإنسان مُحبّ، وإنسان رحيم، وإنسان قاسٍ، وإنسان مهيأ للخضوع لقدر الزمان وتقلّباته... بخلاف ما نسج عنه من خرافات وأساطير. الكلمات المفتاحية: المعجم، التركيب، الحقول، الصورة، النص، الدلالة. Lexicon and the Art of Composition in the Mu'allaqāt of Antarah bin Shaddad Abstract This study focusses on the Mu'allaqāt (hanging poems) of Antarah bin Shaddad and seeks to contribute to the critique of some of the relevant literary and critical studies by exposing their superficial approaches to texts. The study also seeks to transcend the platitudes of some contemporary studies which give more importance to procedural concepts and promote them to the extent of commodifying methods and relegating the creative dimension of the text. It equally aims to revive that sense of pleasure that the text invites the reader to explore and enjoy, as well as the quest for the aesthetics of creativity and the art of expression. In doing so, this study will place the text in the authentic context of its production, which reflects its artistic, aesthetic, social and human dimensions. The focus of this research paper has been limited to the study of the lexicon and syntactic composition, as these two elements constitute the foundation of creative and visual expression, and help the reader assess the artistic and aesthetic aspects of the text. On the other hand, these two devices will enable the researcher to explore the poet’s psyche in relation to the lexical elements and their syntactic characteristics. Once the lexical units are identified, the researcher will establish their meanings and place them in the wider picture of the poem. Moreover, the way the poetical lines are structured is explored in this study by examining the grammatical components (verbs, nouns and letters), and the context of their use to explain the grand objectives of the text, with a view to achieving a deeper understanding of the poet and his psyche. This study reveals the poet to be an ordinary human being and a hero, but who is also a coward (in an objective manner), yet loving, compassionate, harsh and willing to submit to the fate of time and its vicissitudes, which is contrary to the legendary attributes and mythical dimensions ascribed to his person. Keywords: Significance, syntax, lexicon, image, text, semantics

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المعجم؛ التركيب؛ الحقول؛ الصورة؛ النص؛ الدلالة. Keywords: Significance; syntax; lexicon; image; text; semantics

معلقة عنترة (قصيدة الاستفزاز النفسي)

العمرو محمد محمود . 
ص 188-200.


الثورة على الذات قراءة في معلقة عنترة

موفق رياض مقدادي .  محمد محمود العمرو . 
ص 89-96.