فصل الخطاب
Volume 7, Numéro 3, Pages 85-98
2018-09-01

مفهوم الشعر ونقده عند الرافعي قراءة في مجهوده النقدي بين المنجز والمأمول The Concept Of Poetry And Its Criticism By Al-rafii, A Perusal Of His Critical Effort Between The Accomplished And The Hoped-for

الكاتب : عبد القادر كباس . بشير دردار .

الملخص

إنّ الكتاباتِ الكثيرةَ الّتي أرّخت للحركة النّقدية في أدبنا العربيّ خلالَ النّصف الأوّل من القرن الماضِي، لم تهتم كثيراً بإسهاماتِ مصطفى صادق الرّافعي–رحمه اللهُ- في تلك الحركةِ، فكان هذا التقصير من الأسباب الّتي دعتنا إلى البحثِ في كتاباتِ الرّافعي النّقدية، وهدفنا من ذلك هو الكشف عن شخص الرافعي الناقد. فعرضنا لفلسفتة في الشعر وعناصره، من أفكار ولغة شعرية ومسألة الوزن والقافية، وصفات الشاعر، ثم بحثنا في شروط نقد وناقد الشعر عند الرافعي. متّبعين في ذلك منهجا استقرائيا تحليليا. وتكمن أهمية البحث في نقد الرافعي عامة، وفي تناوله لمفهوم الشعر على الخصوص، في أنها محاولة للإجابة عن هذا التساؤل: هل تكفي الثقافة التراثية والاطلاع على ما يُترجَم إلى اللغة العربية لتكوين ناقد عصري؟. ما هي مرجعية الرافعي في نقده؟، وما هي أدواته في ذلك؟،وعلامَ كان يراهن؟، ثم ما هو موقفه من الآخر؟، وقبل الإجابة. علينا ألاّ نطالب الرافعي بمفهومات عصرنا هذا، وإنما هو مرتهن لمفهومات النقد العربي الحديث في تلك الحقبة التي عاشها. Abstractss: The many writings that chronicled the critical movement in our Arabic literature during the first half of the last century did not pay much attention to the contributions of Mustafa Sadiq al-Rafi'i (may God have mercy on him) in that movement. This default was one of the reasons that purported us to search in the al-Rafi’i’s critic writings. Our goal is to reveal the person of al-Rafi’i, the critic. We presented his philosophy in poetry and its ingredients of ideas, poetic language and the weight issue, rhyme, and recipes poet. Then, we studied the poetry criticism and critic conditions with Rafi'i, following in that by an inductively analytical approach. The importance of research lies in the critique of Rafi in general, and in addressing the concept of poetry in particular, in that it is an attempt to answer this question: Do heritage culture and viewing what is translated into Arabic suffice to form a modern critic? What is Rafi’i’s reference in his criticism? What are his tools in that? And what was he betting on? Then what is his attitude of the other? And before answering, we should not demand Al-Rafi'i with the concepts of our era, but rather he is mortgaged to the modern Arab criticism in that era he lived.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الشعر، الشاعر، اللغة الشعرية، البيان الفني، الذوق، الرافعي. Keywords: poetry, poet, poetic language, artistic statement, taste, Rafi'i