المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 4, Numéro 4, Pages 64-77
2017-09-28

The Role Of Social Media In Achieving Environmental Awareness An Ethnographic Study On A Sample Of Face Book Users وسائل الإعلام الاجتماعية ودورها في نشر الوعي البيئي دراسة اثنوغرافية على عينة من مستخدمي الفيسبوك

Authors : Drim Fatima Zahra .

Abstract

The ethnographic study of a sample of Facebook users to monitor the behaviors and cultures of the Algerian user in his attempt to preserve the environment and to raise awareness of the dangers of environmental phenomena, which tries to direct his concerns to the circulation in the expression of his views freely, and what is helped by the advantage of the new media from the ease of deployment and speed of deployment And participation among members of the community with whom they share environmental concerns. Thus, social media that bring together members of one community in a virtual space play an important role in spreading environmental awareness through publications and interactions among users after their transition to real reality and their evolution in the form of changing or correcting actions and behaviors that ultimately contribute to the creation of environmental education تأتي الدراسة الاثنوغرافية لعينة من مستخدمي الفيسبوك لترصد سلوكيات وثقافات المستخدم الجزائري في محاولته الحفاظ على محيطه ونشر الوعي بالمخاطر والظواهر البيئية والتي يحاول أن يوجه اهتماماته إليها فيتداول ذلك في مواقع التعبير عن أرائه بكل حرية، وما يساعده في ذلك ميزة وسائل الإعلام الجديدة من سهولة النشر وسرعة الانتشار والمشاركة بين أفراد مجتمعه الذين يتقاسم معهم هذه الانشغالات البيئية. وبذلك تلعب وسائل الإعلام الاجتماعية التي تجمع أفراد المجتمع الواحد في فضاء افتراضي دورا هاما في نشر الوعي البيئي من خلال المنشورات والتعاليق بين المستخدمين بعد انتقالها إلى الواقع الحقيقي وتبلورها في شكل تغيير أو تصحيح أفعال وسلوكيات تساهم بالأخير في خلق تربية بيئية لدى الأفراد.

Keywords

social media, environmental awareness, use وسائل الإعلام الاجتماعية، الوعي البيئي، المستخدم.