Beam Journal of Economic Studies
Volume 4, Numéro 1, Pages 64-85
2020-03-15

دور الدعم الحكومي في تحفيز حاضنات الأعمال في قطاع التعليم العالي في البيئة العراقية

الكاتب : العبيدي الهام .

الملخص

يهدف البحث الى إلقاء الضوء على إنشاء حاضنات الأعمال في قطاع التعليم في العراق والاستفادة من تجارب بعض الدول وتحديد مستوى تأثير الجوانب المالية على عمل حاضنات الأعمال في دعم المؤسسات الصغيرة والمتوسطة .وقد توصل البحث الى استنتاج مهم وهو ان اهم مشاكل الحاضنات في قطاع التعليم العالي في العراق هو عدم توفير التمويل اللازم لها وعزوف المؤسسات المالية من الاقدام على الاقراض لعدم توافر الضمانات الكافية من قبل الحكومة واهم ما وصى عليه الباحثون لحل اشكالية الحاضنات هو تخصيص نسبة من الموازنة العامة للدولة لدعمها سنويا وتحقيق اهدافها باحتضان المشاريع الصغيرة والمتوسطة ، وكذلك اهتمام الجامعات بتوفير الدعم اللوجستي والمادي لحاضناتها من خلال تخصيص نسبة من مواردها الذاتية لدعم مشاريعها ،وقد تم اجراء المقابلات الشخصية مع مسؤولي حاضنات الاعمال في احد عشر جامعة حكومية عراقية متوزعه من الشمال الى الجنوب وتم توجيه البعض من الاسئلة التي تزيل الضبابية عن اسباب تلكؤ عمل الحاضنات في قطاع التعليم والوقوف على تحليلها وتم استخدام تحليل SWAT لمعرفة نقاط القوة والضعف والفرص والتهديدات التي تواجه الحاضنات في هذا القطاع المهم. Abstract The research aims to shed light on the establishment of business incubators in the education sector in Iraq and benefit from the experiences of some countries and determine the level of impact of financial aspects on the work of incubators in supporting small and medium enterprises. The research reached the important conclusion that the most important problems incubators in the higher education sector in Iraq is not to provide the necessary funding and the reluctance of financial institutions from lending to the lack of adequate guarantees by the government and the most important recommendations of the researchers to solve the problem of incubators is to allocate a proportion of the state budget to support them annually and achieve its objectives to embrace projects In addition to the universities' interest in providing logistical and material support to their incubators by allocating a percentage of their own resources to support their projects. The interviews were held with business incubators in eleven Iraqi government universities spread from north to south. Reasons for the delay in the work of incubators in the education sector and analyze their analysis was used SWAT analysis to identify the strengths, weaknesses and opportunities and threats faced by incubators in this important

الكلمات المفتاحية

حاضنات الاعمال