فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 1, Pages 203-230

الخطاب الصوفي في مشروع الطهطاوي مضمون أيديولوجي لمحتوى معرفي

الكاتب : محمد حفيان .

الملخص

إن الطهطاوي في كتابه الموسوم "المرشد الأمين للبنات والبنين" قد تمكن من توظيف الخطاب الصوفي (فكرا وسلوكا) في المنظومة التعليمية الحداثية - التي اعتمدها الخديوي إسماعيل في مصر-توظيفا بيداغوجيا ذكيا شمل جميع مناحي الحياة (في البيت،في المدرسة،في العلاقات الاجتمـاعية والأسـرية والزوجية وفي الحياة اليومية ككل.) دون إثارة ديماغوجية أو تشنج أيديولوجي،مقللا من ذكر كلمة "تصوف"أو "صوفي" مفـضـلا توظـيف مضامـين الخطـاب الصوفي ومصطلحاته بشكل يصعب على غير المهتم بهذا الخطاب أن يتبينه.محتوى معرفي صوفي لم يرد له أن يكون بديلا عن المحتوى المعرفي الحديث للمنظومة التربوية ولا ليزاحمه ولا ليكون موازيا له،بل ليكون موجها له.إن الطهطاوي إنما أراد أن يؤسس لمنهج تربوي سلوكي يقوم على "إصلاح الظواهـر" بالأحكام الشـرعية،وعلى "تزيين السـرائر" بآداب وأخلاق الصوفـية.مستلهما قول مشايخ الصوفية: "أصول مذهبنا (أي التصوف) ثلاثة: الاقتداء بالنبي صلى الله عليه وسلم في الأقوال والأفعال والأكل من الحلال والصدق والنية في جميع الأعمال". Abstract In his book, "The Serene Guide to Girls and Boys," Al Tahtaoui had succeeded in drawing inspiration from the Sufi discourse (thought and behavior) in his reflection on the modern European education system - as already adopted by Al Kheidaoui Ismail in Egypt.This pedagogical inspiration, led by a great genius, has concerned all areas of everyday life (life at home, school, social relations, etc.) but without any demagogy or ideological implication: The concept "Sufi" is little cited preferring to take the content of this thought in a very implicit way which prevented its detection by an uninformed audience.This scholarly and "Sufi" content was not intended as an alternative to the modern European educational system adopted in Egypt, but it came to support it in order to orient, advise and guide it.Thus, al Tahtataoui wished to found an educational and behavioral current based on "reform of appearances" by referring to religious and legal precepts and "sensitizing souls" with values inspired by the three basic principles of the Sufi philosophy: Take the prophet as an example in words and deeds, eating halal (licit) as well as truth and sincerity in all acts.

الكلمات المفتاحية

مشروع الطهطاوي، المرشد الأمين،الخطاب الصوفي،للمنظومة التربوية،الهوية،المعرفة،الفكر السياسي،النهضة. _Sufi discourse, pedagogical inspiration, sensitizing souls, ideological implications