التراث
Volume 10, Numéro 2, Pages 01-22
2020-02-19

من أسرار الجمال الصوتيّ في النص القرآني - سورة النبأ – دراسة صوتيّة An-naba’ Surah As A Phonetic Case Study

الكاتب : عزّت عزّة عدنان أحمد .

الملخص

الملخص: تكوَّنت سورة النبأ من مقدَّمة، وفقرتين، وخاتمة، وبدت علاقة اسم السورة بالمقدَّمة لا باختلاف فواصلها عن بقيَّة فواصل آيات السورة جميعها فحسب، بل بوجود فاصلة مختلفة فيها، تُلفِت الانتباه إلى أهميَّة (النبأ العظيم) الذي تتحدَّث عنه السورة، ويأتي تكرار بعض الأصوات ليتناغم مع المعنى، والسياق فضلا عن المقاطع الصوتيَّة نوعًا وعددًا. وقد صوَّر المقطعُ المفتوحُ بنوعيه الحركةَ بصورة عامَّة، أمّا المقطعان الصوتيَّان: القصير المفتوح (ص ح)، والقصير المغلق (ص ح ص) فعبَّرا معًا عن قوّة الإيقاع، في حين مثَّل المقطع الطويل المفتوح (ص ح ح) مع المقطع (ص ح ح ص) المسمّى بـ(الطويل المغلق)، أو (المديد المغلق) طول الزمن بصورة عامَّة من خلال امتداد الصائت فيهما. وبانتقال السياق من تقرير التساؤل، والاختلاف بدأ نسقٌ معنويٌ جديدٌ هو نسقُ الجدل، فتغيّرَ نظامُ الفواصل. وبدا في بعض مجموعات السورة استحواذُ صوتِ الألفِ على المدِّ في المقطع الطويل المفتوح (ص ح ح)، فتوافق والتصعيد الذي فيها، ونغمة التقرير الذي ابتدأت به المجموعة، ويلفت النظر أنَّ معدل نسبة مجموع المقاطع الصوتيَّة المفتوحة المنتهية بمتحرِّك قد ارتفعت لتناسب الحركة المرعبة الكبيرة في أحداث يوم فُتحت السماء فيه، فكانت أبوابًا بعد أنْ كانت سبعًا شدادًا. ورسم إدغام النونات - في بعض المجموعات، وكثرة التنوين في مفرداتها، وازدحام المدود في كلِّ مقطع، وتراكم حركات الفتح على الحروف- معنى امتداد الزمن إلى آفاق لا منتهى لها، والاسترسال في عذاب أبديّ دائم، وأنين مستمرّ متصاعد، وبدت دلالة ارتفاع نسبة الأصوات المجهورة واضحة في الآيات التي تحدَّثت عن العذاب والاستصراخ، والتألّم، والاستغاثة، فهذه حالات لا يمكن أنْ يناسبها الهمس. Abstract: Tackling the surah of An-Naba’ as a phonetic case study, we have noted that there is a different remarkable parting towards the importance of An-Naba’ Al-Azeem stated in the surah, in addition to the difference of head partings from the rest ones in the surah. The repetition of some phonemes occurs in harmony with the meaning and context by which we note shifting from the declarative wondering, in addition to the difference in starting new meaningful genre called the argumentative one, to change the partings order. The open syllables describe the movement in general. As for the short ones (i.e. the open and closed syllables), they occur together to represent the rhythmic strength, whereas the long ones (i.e. the open and closed syllables) express the time length in general due to the vowel sound extension in them. In some groups of surah, there has been the domination of the (Alif) sound on extension in the open long syllable in a way that is in harmony with its involved escalation and the declarative pitch with which the group started. The average of ratio of total open syllables terminated with an end-marked phoneme increases in a way that is in harmony with the great horrible movement related to the events of opening the heaven just like gates after being seven heavens with no cracks or gaps. The remarkable cases like the diphthong of (/n/) phonemes in some groups in addition to the increased nunation (tanween) and many extensions (mudood), and the apparent marks of (fatha) on the letters, all that depict the meaning of time extension towards infinity horizons and keeping on endless torment and constant increased suffering. The denotation of increased ratio of voiced sounds are so clear in the ayas which involve torment, crying, suffering, and calling for help. That is, such cases are not in harmony with whispering with voiceless sounds.

الكلمات المفتاحية

syllable ; phonemes ; voiced ; voiceless ; denotation