مجلة كلية الآداب و العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 10, Numéro 20, Pages 13-35
2017-01-01

الأسس المنهجية للنحـو الحيّــاني من خلال ( تفسير البحر المحيط )

الكاتب : Benbayer Habib . لزهر كرشو .

الملخص

موضوع هذا المقال هو محاولة لتقديم تأصيلٍ لمنهج نحوٍ عربي يتّسم بالتعليمية ذات البعد الوظيفي، والمتجسد في ما قدّمه أبو حيان الأندلسي من خلال تطبيقه النحوي في تفسيـره( البحر المحيط)، والذي حاول من خلاله إخراج نحوٍ ميسّرٍ وفق منهجٍ يجمع بين آراء مختلف المدارس النحوية( المشرقية والمغربية الأندلسية)، ويستدرك زلاتها المنهجية، ويزيل تعقيداتها وتعليلاتها غير المبررة في تعليمية الدرس النحوي لمتعلّم اللغة العربية( عربيا كان أم مستعربا)، في شكلٍ تطبيقيٍ مدوّنتُه هي أفصح عربيةٍ على الإطلاق ألا وهي القرآن الكريم . This article is an attempt to present a rooting for an approach towards Arabic Syntax which is characterized by The didactics of functional dimension, and is embodied in what Abu Hayyan Andalusian exposed through the application of grammar in its interpretation (Albahr Almohit), in which he tried to present an easy syntax through a method that combines the views of the different schools of syntax (the Eastern, Moroccan and Andalusian), and corrects its methodical lapses, and removes its complexities and unjustified evidence in teaching grammar lesson for the Arabic language learner (an Arab or Arabist), in a practical form whose corpus is the most eloquent language at all, it is the Koran

الكلمات المفتاحية

المدارس النحوية، التأصيل