التّواصل الأدبي
Volume 9, Numéro 1, Pages 132-156
2020-01-01

التناص الصوفي والأسطوري في شعر مصطفى الغماري

الكاتب : داودي وهاب .

الملخص

يعدّ التناص من المفاهيم النقدية التي تنتمي إلى مرحلة ما بعد الحداثة، حيث انتقل الاهتمام النقدي من العناية بالمؤٍلف إلى العناية بنتاجه الأدبي ( المؤلَف)، فاستحوذ بذلك النص على جلّ البحوث والدراسات الأدبية، فتحول النص إلى عالَم، ونشأت بذلك النظريات النصيّة التي اهتمت به، ومنها نظرية التناص. يعدّ التناص الصوفي والأسطوري مصدرين من مصادر الإلهام بالنسبة للشاعر المعاصر إذ يتمكن من خلاله العودة إلى روح العصر ليكشف عن آلامه وآماله وعن هموم أمته وطموحاتها. Abstract: Intertextuality is considered as one of the critical concepts which belong to the post modernism period, where the critical attention shifted from the caring about the author to his literary production, thus the text dominated the majority of researches and literary studies so, the text becomes a world and the textual theories that are interested in it arose. One of theme is the is the theory of intertextuality. The sufi and mythical intertextuality are sources of inspiration for the contemporary poet through which he can return to the spirit of the times to reveal his pains and hopes and his nation's worries and ambitions. Key words: Intertextuality – sufi – mythical – language interaction – indication.

الكلمات المفتاحية

التناص ; الأسط ; ري ; الص ; في ; التفاعل اللغ ; ي ; الدلالة