لغة كلام
Volume 6, Numéro 1, Pages 215-222
2020-01-05

واقع التّصوف عند ابن عربي بين التّصريح والتّلميح.

الكاتب : بن عدّة فاطمة .

الملخص

يحمل التصوف الإسلامي بين طياته نفوسا غرقت ف محبة الله وفنيت فيه، والناتج من ذلك الفناء في الذات الإلهية هو تلك الكلمات، والعبارات، والأشعار التي صدحت بها حناجرها وهي تناجي الملكوت المطلق، مرّة في شهود، وأخرى في فناء، وأخرى ف ذكر خاص. هي جولة في عالم ابن عربي الذي كان ديدنه بلوغ عالم الحضرة الإلهية للعروج إلى العالم العلوي عالم الذات المطلقة، حتى جاءت لغة متراكمة المعاني عبر بها في شهوده جاعلا من الوجود بكله دليل جلال وجمال الذات المقدسة التي كانت ذاته تحوم حول عبادتها بكمالها. الكلمات المفتاحية: التصوّف، التّصريح، التّلميح، الشّهود. Summary: The Islamic mysticism carries souls that have sunk in the love of God and perished in it.The result of that annihilation in the divine self is those words, phrases, and poems that have been proclaimed by their throats, which are uttering the absolute kingdom, once in witnesses, once in a courtyard, and another in a special mention. Is a tour of the world of Ibn Arabi, which did not reach the world of the divine presence to reach the world of the absolute world of self, until the language came accumulated meanings through it in his witnesses, making the existence of all the evidence of the majesty and beauty of the holy self that was hovering around the worship of the whole. Key words: Sufism, statement, hint, witnesses

الكلمات المفتاحية

التصوّف، التّصريح، التّلميح، الشّهود.