مقاليد
Volume 4, Numéro 7, Pages 149-160
2014-12-31

الرّمز في الرواية السياسية الدراويش يعودون إلى المنفى لإبراهيم درغوثي أنموذجا

الكاتب : نزيهة الخليفي .

الملخص

Abstract: "The Dervish came back to the exile " depends mainly on making use of the local symbols in the presence of the conceptions of the political oppression and the terrorism of the authority . Also it sheds lights on the compulsion and the torture of the authority that are widely common too , on the point that the engagement of the novel with politics gives it an important role in the social and political change , through criticizing the actual and real life in the society and revealing the seeds and the symbols of the political change , as we can not understand poetics without understanding the symbols which are used by the writer which express his awareness and his identification towards the world , because the symbolic expressions are not only an artistic style but they were aesthetic and artistic attitude from the world as well . Résumé: “Les Derviches retournent à l’exil” est un roman qui met en œuvre une symbolique locale qui trahit la présence d’indices tangibles sur l’oppression politique et le terrorisme d’état ainsi que maints autres aspects d’oppression et de torture. Ce lien scellé entre l’écriture et la politique a donné au roman un rôle important dans le changement socio-politique, à travers sa critique du réel et sa prémonition du changement à venir. En effet, on ne peut comprendre le politique si on ne tient pas compte la nature des symboles révélant la conscience de l’auteur du monde qui l’entoure, car l’expression symbolique n’est pas ici seulement un choix stylistique, mais plutôt une attitude esthétique vis-à-vis de ce même monde. الملخص: تنبني رواية الدّراويش يعودون إلى المنفى على توظيف الرّموز المحيلة على حضور دلالات القمع السّياسي وإرهاب السّلطة وألوان القهر والتّعذيب فيها، باعتبار أنّ ارتباط الرّواية بالسّياسة قد أعطاها دورا هامّا في التّغيير الاجتماعي والسّياسي، من خلال نقدها للواقع وكشفها لبذور التحوّل السياسي، حيث لا يمكن فهم السياسي دون فهم طبيعة الرّموز المعبّرة على طبيعة وعي الكاتب بالعالم، لأنّ التعبير الرّمزي لم يكن أسلوبا فنيا فحسب، بل كان موقفا جماليا من العالم أيضا.

الكلمات المفتاحية

الرّمز في الرواية السياسية