حوليات الآداب واللغات
Volume 5, Numéro 1, Pages 60-74
2017-07-15
Auteurs : Benyahia Tarik .
Formative assessment is at the heart of the debates on the didactics of languages and cultures and is called to manage learning in order to make the learner more autonomous in the appropriation of foreign languages and French in particular. An appropriation that must be manifested in his writings, however, the attraction to this strategy must be conceived according to the precepts of devolution, that is, the acquisition of the learner of the criteria of evaluation and even of Success of a written production. However, in order to meet this requirement, the training of the teacher is deprived of the knowledge necessary for the evaluation so to put it into actual practice is impossible. يشغل التقييم التكويني حيزا معتبرا في مجال تعليمية اللغات والتثاقف. وهو مطالب بمنح التلميذ أكثر ذاتية في استيعاب واكتساب اللغات الفرنسية بالخصوص.هذا الا كتساب ينعكس على مردود التلميذ، لذا وجب التساؤل عن الآليات التي من شأنها ضمان سيرورة حسنة لطرق الاكتساب. ولا يمكن أن تتم إلا إذا حصل التلميذ على مقاييس التقييم وكذا مقاييس النجاح في التعبير الكتابي. لكن، وعند النظر إلى تكوين الأساتذة بها الصدد، فالملاحظ أن المكسب المعرفي يشكل عائقا ذو أهمية بالغة أثناء الممارسات التطبيقية. نود من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على هذه الممارسات قصد ثبيت نموذج تقييمي مناسب لدى التلاميذ، لكي يتماشى مع اكتساب مهارات في التعبير الكتابي، الذي من شأنه التجاوب مع أسس التواصل.
Formative assessment - devolution - written production - teaching - learning التقييم التكويني – التعبير الكتابي – التعليم – التعلم.
Benyahia Tarik
.
pages 465-476.
Isabelle Grangaud
.
pages 339-384.
Guelailia Redouane
.
Reguieg-issaâd Driss
.
pages 1433-1448.
Kerma Cherif
.
pages 148-155.
Aoumeur Houria
.
Ait Hamadouche Nadia
.
Slimani Miloud
.
Aoues Abdelkader
.
pages 14-31.