تجسير للأبحاث والدراسات متعددة التخصصات


Description

The Tajseer Journal for Multidisciplinary Research and Studies is an international, semi-annual, open-access, non-profit scientific journal published by the Laboratory for Research and Interdisciplinary Studies in Law, Heritage and History, Faculty of Law and political science, University of Batna 1, since 2021. It is a three-dimensional peer-reviewed journal that aims to build scientific bridges between the different branches of law and the humanities in order to achieve arbitrary and original scientific production, according to a charter of ethics based on the rules of publishing and scientific honesty. The journal has a pragmatic and scientific editorial committee whose missions are to support research in the various stages until its publication, and this to lead to a journal devoted to serious and sober scientific production. The journal publishes articles in three languages: Arabic, English and French.


2

Volumes

4

Numéros

23

Articles


المبدأ العام الذي يحكم واجب الرعاية (دراسة في ضوء القانون الإنكليزي)

الكناني حيدر فليح حسن, 
2022-08-26

الملخص: يعد واجب الرعاية جوهر خطأ الاهمال في ظل النظام القانوني الإنكليزي ومن دونه لا يمكن الحكم بالمسؤولية عن الاهمال بصرف النظر عن حجم الضرر المتحقق، حيث يعمد القانون الإنكليزي الى ايراد تعداد للأخطاء المدنية التي يمكن ان تتقرر بناءً عليها المسؤولية المدنية (التقصيرية)، ويعد الاهمال احد الاخطاء الواردة في هذا القانون. ونظرا لأهمية اثبات وجود واجب الرعاية على عاتق المدعى عليه ليكون بالامكان الحكم بمسؤوليته عن الاهمال ظهرت الحاجة الى ايجاد مبدأ عام يخضع له المدعى عليه في سبيل تقرير ما اذا كان مدينا للمدعي بواجب الرعاية ومن ثم مسؤولا عن الاهمال، وهذا ما سنعمد الى بيانه في البحث محل الدراسة.

الكلمات المفتاحية: واجب الرعاية ; المبدأ العام ; عدم معقولية فرض واجب الرعاية


تعلّم العربية لغير الناطقين بها عبر التعليم عن بعد والتعليم المفتوح نيجيريا نموذجا قبل عام 2020م.

Gata Abdullahi Mas'ud, 
2022-12-30

الملخص: الملخص: كانت العربية من أكثر لغات العالم تأثيرا في ثقافة وحضارة أهل إفريقيا منذ الأمس إلى اليوم، ولها دورها الفعّال في إنارة عقول أبنائها ومراقبتها حسيا ومعنويا، وهي الوحيدة التي احتفظت للنيجيريّين ماضيهم وحاضرهم، ولم تتخلف عن بناء مستقبلهم، لهذا أقبل عليها الجمع الغفير للكتابة عنها وإسهاماتها، إلاّ أنّ جلّهم لم يتطرقوا إلى الكتابة عن التعليم عن بعد والتعليم المفتوح، ولا سيما ما يتعلق بالعربية فيها أخذا وأداء، ولعلّ حداثة ذلك المنهج أدى إلى ذلك، ويرى الباحث أن يجعل تلك من بين إسهاماته، ويري العالم ما توصل إليه المعلومات والمعارف حتى في جانب العربية في العالم الإسلامي الذي كانت نيجيريا جزءا منه، وذكرت المقالة شيئا عن ماضي العربية وحاضرها، كما قدم شيئا عن مناهج التعلّم والتعليم، وبعض من شارك في الكتابة عنها، ومن هذا إلى ضبط بعض الأشياء عن التعليم عن بعد والتعليم المفتوح نشأته وتطوره، وأقرّ بعض رؤيته وآماله فيه، ثم الخاتمة، وأتى ببعض الاقتراحات، كما أوصى الباحثين بالاهتمام بأدوار العربية وإسهاماتها ودور أهلها في هذه الديار. كلمات مفتاحية:1- تعلّم، 2- العربية، 3- غير الناطقين بها، 4- التعليم عن بعد والتعليم المفتوح، 5- نيجيريا. Learning of Arabic language by non- Arabic speakers through ODL mode: Nigeria as a case study before year 2020 . The Arabic language is the most influential language on the culture and social life of the Africans long time ago and up to the recent time. It played a significant role in the training of the people of Africa both intellectually and mentally. It is also a language which saves their past, present and concentrates on building their future .These and other meaningful reasons made people to concentrate on its study and write about its significance. But a great number of the writers have not written on Open and Distance learning most especially on Arabic language as a programme. This is so because of the newness of the programme in the history of Nigeria Education. The writer therefore is using this medium to submit his own contribution on the subject matter and to expose Arabic readers to the position and status of Arabic language in the Islamic world of which Nigeria is inclusive. The paper emphasizes much about the Arabic in the past and those who have written on it and have spelled out issues about open and distance learning together with its evolution and development in Nigerian content. Some suggestions are singled out on how to improve the teaching and learning of Arabic for the betterment of the language and its speakers.

الكلمات المفتاحية: Key words: 1- learning. 2- Arabic language. 3- Non- Arabic speakers. 4- Open and Distance learning. 5- Nigeria.


اسهامات أعلام الدرس اللغوي في الجزائر الموحدية (6-7هـ/12-13م) Contributions of the prominent figures of the language study in Almohad Algeria (6-7 AH / 12-13 AD

عشي علي, 
2022-12-29

الملخص: شهد العهد الموحدي حركة أدبية واسعة ظهرت قوية، ومتفوقة، ساعد على قوتها وازدهارها تشجيع الخلفاء الموحدين وولاتها للأدباء والشعراء، و اجزالهم العطاء لهم، وكانت الجزائر جزء من هذا الكيان التاريخي حيث ازدهرت في الجوانب الفكرية عامة واللغوية خاصة وهذا بفضل تعدد المؤسسات الدينية في المغرب وفي مقدمتها الكُتّاب والمسجد، التي تعتبر المراكز التعليمية الأولى آنذاك، ثم تلتها المدارس فيما بعد علاوة على الرُبط والمكتبات، فكان هذا المناخ المناسب لتفجر قريحة العديد من الكتاب واللغوين والشعراء، مخلفين انتاجا فكريا مازال مدونا الى اليوم، مس النحو، والصّرف، والبلاغة، والعروض، غير أنّ تلك الـجهود لـم تنل بعد ما تستحقّه من تعريف وتقييم، ومن تحقيق ونشر ومن هنا يمكننا طرح الاشكالية التالية: كيف كان الدرس اللغوي في جزائر الموحدين ومن هم أعلامها، وأهم مؤلفاتهم؟ وتهدف هذه الورقة إلى إبراز أهم علماء الجزائر الذين ساهموا في كتابة صفحات الأدب واللغة والشعر في ربوع هذا الوطن، كما تهدف إلى نفض الغبار عن منجزاتهم الحضارية، والتعرف على الموروث الثقافي للجزائر في المجال اللغوي والادبي. Abstract: The Almohad era witnessed a broad literary movement that appeared strong and superior. Its strength and prosperity helped to encourage the Almohad caliphs and their governors for writers and poets, and rewarded them for giving to them. Foremost among them were the writers and the mosque, which were considered the first educational centers at the time, then schools followed later in addition to the associations and libraries. However, these efforts have not yet obtained the definition and evaluation they deserve, and from investigation and publication. From here we can raise the following problem: How was the linguistic lesson in Algeria of the Almohads, who are its flags, and their most important books? This paper aims to highlight the most important Algerian scholars who contributed to writing the pages of literature, language and poetry throughout this country.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الجزائر؛ المغرب الأوسط؛ الدولة الموحدية؛ اللغة؛ الشعر؛ النحو. ; Keywords: Algeria, the Middle Maghreb, the Almohad state, language, poetry, grammar, linguistic and literary.


آليات حماية المستهلك من الإعلان التجاري عبر الانترنت

خلوي نصيرة, 
2023-01-01

الملخص: الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية الى دراسة القواعد القانونية التي تسعى الى حماية المستهلك من الإعلانات التجارية المضللة، سواء في تشريعات التجارة الالكترونية، أو في القوانين الخاصة بحماية المستهلك، أوفي النظرية العامة للعقد، أو في قواعد المسؤولية التقصيرية؛ ذلك لأن زيادة النشاط الإعلاني التجاري وتعدد أساليبه وتقنياته نتيجة التطور التكنولوجي الحاصل في جميع المجالات، أدى الى بروز ظاهرة التضليل التي أثّرت سلبا على مصالح المستهلك بصفة عامة والمستهلك عبر الانترنت بصفة خاصة باعتباره الأكثر عرضة للإعلانات المضللة التي باتت تغزو شبكات الانترنت ومواقع التواصل الاجتماعية. توصلت الدراسة الى أن قوانين التجارة الالكترونية أوجدت ضمانات فعالة لحماية المستهلك الالكتروني من الإعلانات الكاذبة، تتمثل في: تجريم الإعلان الكاذب والمضلل، والالتزام بالتبصير، وكذا حق المستهلك في العدول عن العقد. Abstract: This research paper aims to examine the legal rules that seek to protect consumers from misleading commercial advertising, whether in e-commerce legislation, consumer protection laws, the general theory of contract, or tort rules; this is because with the increase in commercial advertising activity and the multiplicity of its methods and techniques as a result of the technological development taking place in all fields, the phenomenon of disinformation that has an impact on the interests of the consumer in general and the consumer via the Internet in particular has emerged as the most vulnerable to misleading advertisements that are invading the Internet and social networking sites. The study found that e-commerce laws have created effective guarantees to protect the electronic consumer from false advertisements, which are: criminalizing false and misleading advertising, the obligation to enlightenment, as well as the consumer's right to withdraw from the contract.

الكلمات المفتاحية: الإعلان التجاري ; الإعلان المضلل ; المستهلك الالكتروني ; الحماية المدنية


مؤسسة أوقاف الحرمين الشريفين بالجزائر ودورها في خدمة المجتمع الجزائري ومجتمعي مكة والمدينة خلال القرن 11هـ

دريدي وفاء, 
2022-12-30

الملخص: الملخص: احتلت المؤسسات الوقفية مكانة بارزة في المجتمع الجزائري وظلت هذه الأخيرة تتطور وتتنوع أملاكها وتنتشر، وازدادت أكثر بعد إفشال المشروع الإسباني الصليبي في العدوة المغاربية وتأسيس الدولة الجزائرية في المغرب الأوسط عام 1518م، حتى أصبح مؤسسة فاعلة ومؤثرة دينيا اجتماعيا وثقافيا واقتصاديا في المجتمع، حيث أصبح يستفيد من خدماتها الفقراء والمحتاجين والغرباء وأبناء السبيل والأسرى المسلمين في سجون النصارى وأيضا دور العبادة والمؤسسات التعليمية والصحية. وقد قامت في الجزائر عدة مؤسسات وقفیة تسهر على تنظيم الأوقاف التابعة لها وتوجيه مداخيلها لسد متطلبات المجتمع، وكان على رأس هذه المؤسسات الوقفية مؤسسة أوقاف الحرمين الشريفين، التي تعتبر من أقدم المؤسسات الوقفية في الجزائر، إذ تعود حسب بعض الدراسات إلى العصر الإسلامي الأول. و أما خلال فترة الدولة الجزائرية في الفترة العثمانية فقد تصدرت هذه المؤسسة الوقفية المكانة الأولى من حيث الأهمية، وذلك بتعدد الأملاك الموقوفة التابعة لها و استحوذت على غالبية الأوقاف داخل مدينة الجزائر وفي محيطها و أيضا في باقي المدن الجزائرية الأخرى. Abstract: Waqf institutions occupied a prominent place in Algerian society as well as in other Muslim societies. And these institutions continued to develop and diversify their property and expand, and increased further after the failure of the Spanish crusader project in the Maghreb and the establishment of the Algerian state in Central Maghreb in 1518, to become an effective institution and influential religious social, cultural and economic in the community in the sense that they are taking care of the needs of society, The poor, the needy, the strangers, the sons and daughters of the Muslims in the prisons of the Christians, as well as the houses of worship and the educational and health institutions. In Algeria, several endowment institutions have been established to ensure the organization of endowments affiliated to them and direct their income to meet the requirements of society. At the head of these endowment institutions was the Waqfs of the two Sacred Boundaries, which is considered one of the oldest Waqfs institutions in Algeria, as it dates back, according to some studies, to the first Islamic era. And during the period of the Algerian state in the Ottoman period, this Waqfs institution took the first place in terms of importance, due to the multiplicity of the Waqfs properties affiliated with it, and it acquired the majority of the endowments inside and around the city of Algeria, as well as in the rest of the other Algerian cities.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: أوقاف؛ الحرمين الشريفين؛ مدينة الجزائر؛ المجتمع؛ عائدات. ; Keywords: Waqfs; the two Sacred Boundaries; the city of Algiers; Society; yields.