La revue de la Communication et du Journalisme
Volume 6, Numéro 1, Pages 01-19
2019-01-15
الكاتب : نورة إغالون .
من خلال دراسة وكالتين للسفر بورقلة تبين لنا الأهمية البالغة للاتصال الرقمي في نشاطها اليومي والمجهود المبذول من طرف الوكالتين للاستفادة ،من وسائل الاتصال الرقمية ،للتواصل مع زبائنها، ، وذلك ما حفز على التفاعل والمشاركة والمساهمة في التنمية السياحية، هدفت هذه الدارسة إلى التعرف على دور الاتصال الرقمي في الوكالات السياحية بورقلة ،والتعرف على جميع الوسائل التكنولوجية المعمول بها إذ تعتبر المواقع الإلكترونية من الوسائل القوية للمشاركة في السوق العالمية، وتحسين توفير الخدمات الأساسية، وتعزيز فرص التنمية الوطنية وفي هذا الشأن بادرت الجزائر نظرا لما تملكه من منتجات سياحية هامة ومتنوعة بمشاريع إستراتيجية موجهة أساسا لتنمية قطاع السياحة وجعله أكثر جاذبية لسواح الداخليين والخارجيين، ويأتي المخطط التوجيهي لتهيئة السياحية لآفاق 2025 بأهدافه وبرامجه وآلياته، ليضع معالم قيام صناعة سياحية جذابة، لذا تأتي هذه الدراسة للوقوف على دور الاتصال الرقمي في تنمية السياحة. Abstract. Through the study of two travel agencies in Ouargla, we noticed the magnificent importance of digital communication in its daily activities and the efforts exerted by the two agencies to benefit from the means of digital communication to communicate with their customers. This digital communication has stimulated interaction, participation and contribution to tourism development. This study seeks to identify the role of digital communication in the agencies of tourism in Ouargla, and all the technological means in place. The websites are considered as a powerful means to participation in the global market, improvement of basic services provision, and enhancement of national development opportunities. According to it’s important and various tourism products, Algeria has made many strategic projects aimed mainly at the development of the tourism sector and make it more attractive to tourists, both internal and external. The master plan of tourism development towards 2025 goals brings its programs and mechanisms to lay the parameters of an attractive tourism industry. Therefore, this revolves around the role of digital communication in the development of tourism . Keywords : communication, digital communication, web sites, development, tourism development
الاتصال الرقمي. ; الاتصال ; التنمية ; التنمية السياحية ;المواقع الالكترونية
بشير كاوجة
.
شريفة رفاع
.
ص 681-698.
كريمة عرامة
.
ص 159-180.
شرقي إسماعيل
.
جاب الله رمزي
.
ص 29-44.
قدة حمزة
.
طريف عطاء الله
.
مداح خالدية
.
ص 690-710.