حوليات جامعة بشار


Description

مجلة حوليات جامعة بشار في الآداب واللغات ، مجلة علمية محكمة متخصصة تصدرها كلية الآداب واللغات بجامعة طاهري محمد بشار الجزائر تعني بالبحوث والأعمال العلمية في علوم اللغة والآداب والنقد واللغات الأجنبية ، تصدر منذ سنة 2004 باللغات الثلاث العربية الفرنسية والإنجليزية ، نهاية كل سنة. متوفرة بالنسخة الورقية والرقمية ،مجانية.تهدف المجلة إلى الإرتقاء بالبحث العلمي الأكاديمي و تطوير مناهج البحث في الآداب واللغات ، لكي تكون منبرا علميا للأفكار ووجهات النظر ، وكذلك تشجيع البحوث الرصينة التي تثري المكتبة الوطنية ، الجامعة الجزائرية ، مجلة حوليات جامعة بشار في الآداب واللغات ذات هيئة تحرير ، وهيئة استشارية من داخل و خارج الوطن ،بالإضافة إلي لجنة قراءة. Description of the Annals The Annals of the University of Bechar in Arts and Languages is a scientific specialized and refereed journal issued by the Faculty of Letters and Languages at Tahri Mohammed University of Bechar, Algeria. It concerned with research and scientific work in the sciences of language and literature, literary criticism and foreign languages. It was first issued since 2004 in the three languages Arabic French and English, at the end of each year. The journal aims to promote scientific research and develop research methods in literature and languages, in order to be a scientific platform for ideas and perspectives, as well as to encourage qualified research that is capable of enriching the National Library, and the Algerian University as a whole. The Annals of the University of Bechar in Arts and Languages is directed by an editorial board, and supervised by an advisory body of researchers from within and outside the country, in addition to a reading committee.

Annonce

إعلان

يسر هيئة تحرير "مجلة حوليات كلية الآداب و اللغات جامعة بشار" أن تدعو الباحثين إلى إرسال أبحاثهم و دراساتهم العلمية للنشرضمن العددين 23 (جوان 2021 )، و  24 (ديسمبر 2021 ) .

04-04-2021


9

Volumes

14

Numéros

185

Articles


لغة الخطاب الاستنجادي الأندلسي وبنياته الدالة قراءة في شعرية اللغة

بن عمار هيثم, 

الملخص: تتعدد الوسائل التي توسل بها الشاعر الأندلسي_ شاعر الاستنجاد خاصة _ في شحن أساليبه وحشد المعاني فيها، ولعل أبرزها أسلوب المفارقة التي احتلت مكانة متميزة في تشكيله الإبداعي والتي اتخذها كوسيلة أسلوبية وإبداعية للتعبير ، وذلك لطاقاتها التعبيرية الهائلة ، فكيف استطاع الشاعر توظيف هذه التقنية في أشعاره ؟ وكيف استطاع أن يحقق نموذجا راقيا في شعره بتطويره لأدواتها الفنية ؟ ومن خلال هذه الدراسة أردت الكشف عن هذه الظاهرة وما تمتلكه من جماليات في هذا النوع من الشعر.

الكلمات المفتاحية: لغة ; استنجاد ; بنية ; دلالة ; أندلس


البداوة واثرها في شعر عبدالله البنا ، دراسة وصفية تحليلية

دكتور مرتضى بابكر أحمد عباس, 

الملخص: كان للبيئة البدوية السودانية أثر كبير في تبلور مظاهر الثقافة العربية الأصيلة التي جعلت من الشعر السوداني مزيجا بين العربية والسودانية البدوية، فالبيئة السودانية التي ظهر فيها الشعر السوداني هي بيئة مشابهة لبيئة الجزيرة العربية، حيث كان البدوي يتميز بنفس الميزات التي كانت في شبه الجزيرة العربية. وقد عرف الشعر السوداني بالأصالة والتميز، والعراقة والفصاحة بما فيه من معاني قيمة وأصيلة، واهتم الشعراء السودانيين التقليديين بجزالة الألفاظ ومتانتها وكما اتسمت فيه القومية التي تنادى بها نخبة من الشعراء التقليديين أبان ظهور حركات التحرر الوطنية وسنتناول في هذه الدراسة أحد شعراء التيار التقليدي وهو عبدالله محمد عمر البنا، وبيان أثر البداوة على شعره. الكلمات المفتاحية: البداوة، المدرسة التقليدية، الجزالة. The Sudanese Bedouin environment had a great impact on crystallizing the manifestations of the authentic Arab culture that made Sudanese poetry a mixture between Arab and Sudanese Bedouin, the Sudanese environment in which Sudanese poetry appeared is similar to the environment of the Arabian Peninsula, where the Bedouin was characterized by the same features that were in the Arabian Peninsula. Sudanese poetry was known for its originality and distinction, heritage and eloquence with its valuable and authentic meanings. The traditional Sudanese poets were interested in the abundance and robustness of words and the nationalism that was advocated by an elite of traditional poets during the emergence of national liberation movements. We will deal in this study with one of the traditional current poets, Abdullah Muhammad. Omar Al-Banna and then explain the Bedouin effect on his poetry.

الكلمات المفتاحية: ة المدرسة التقليدية الجزالة ; البدا ; ة


الهذيان في رواية قليل من العيب يكفي

أقطي نوال,  مشقوق هنية, 

الملخص: تتغيا هذه الدراسة رصد ملامح التغيير التي طرأت على الرواية العربية في العقود الأخيرة بالوقوف على أنموذج روائي جزائري)رواية قليل من العيب يكفي) للروائية "زهرة ديكّ التي عالجت فيها حال الذات وهي تعاني من صراعات مختلفة مع نفسها وواقعها وذاكرتها المرهقة، ومع وجودها الأمر الذي جعلها تختار الهذيان وسيلة لمقاومة الانهيار والاضطراب والعجز بحثا عن حالة الانسجام والطمأنينة. Abstract : Its also monitors the features of the change that occurred in the Arab Novel in general and the Algerian in particular through Zahra Deek's Novel "A little fault is enough"which illustrates the state of the self that suffers from different conflicts between it and reality, memories and existence,so it chose delirium as a means of resisting collapse,turmoil and helplessness,in search of a state ,of harmony and tranquility..

الكلمات المفتاحية: رواية؛ هذيان؛ اضطراب؛ بوح ؛ اغتراب.


An Investigation of the Major Challenges Encountered by Algerian EFL Teachers and their Impact on the Students’ Academic Performance during the Coronavirus Pandemic.

مهيري رمضان,  دمبري محمد العيد, 

Résumé: Technology has given language instructors enormous opportunities to utilize online platforms to improve learners' language competence in difficult situations like the COVID-19 epidemic. This study attempted to investigate the challenges that Algerian EFL teachers and students experienced while using online teaching during the Coronavirus pandemic. In doing so, five (05) teachers and fifty (50) students from the English Language Branch at Mohamed Khider University of Biskra, Algeria participated in the study. A mixed-methods approach consisting of interviews and questionnaires was used to explore the teachers’ challenges in online education and their impact on students’ academic performance. This study focused on answering the following four questions : what are the major challenges encountered by Algerian EFL teachers in remote language teaching during Coronavirus pandemic? What is the impact of these challenges on students’ academic performance? What are the problems faced by EFL students? And is online language learning a real alternative to face-to-face education? The findings indicated that EFL teachers encountered several challenges such as time management, learners’ poor engagement and motivation, technological illiteracy and gadget-related issues. The findings also indicated that EFL students encountered other challenges such as the lack of variety in language learning materials, distraction at home, troubles with the Internet flow, the access to e-learning platforms, and they find remote learning tedious and monotonous due to the lack of interaction with their peers and teachers. Moreover, based on the data gathered from the tools employed in this study, the aforementioned challenges had a significant negative impact on the students’ academic performance; i.e., their language proficiency has decreased after the shift to distance language learning.

Mots clés: Online platforms, COVID-19 epidemic, Algerian EFL instructors and students, negative impact, students’ academic performance


دلالة الأمر في شعر يوسف وغليسي- دراسة نحوية

دندوقة فوزية,  زرناجي شهيرة, 

الملخص: ملخص: إن الغرض من الدراسة النحوية للتركيب اللغوية هو تحصيل المعنى الذي وضعه المتكلم في كلامه، فبالنحو تستقيم المعاني، وبه تتحدد الدلالات، ومن هنا جاءت هذه الدراسة التي تبحث في دلالة التراكيب الأمرية عند الشاعر الجزائري المعاصر يوسف وغليسي، كشفا عن مقاصده الأصلية، دون تعسف، ولا لي لعنق النص، كما تفعل كثير من المناهج الحديثة. وكانت خلاصة الدراسة أن أسلوب الأمر يختزن في شعر وغليسي طاقة دلالية هائلة، تستمد من صور الترابط بين هذا الأسلوب ومختلف الأساليب اللغوية الأخرى. Abstract : The purpose of the grammatical study of the linguistic structure is to collect the meaning that the speaker put in his speech, in which the meanings are straightened, and the connotations are determined, and from here came this study, which examines the significance of the imperative structures of the contemporary Algerian poet Youssef Waghlisi, revealing his original intentions, without arbitrariness, Nor do I have to neck the text, as many modern curricula do. The conclusion of the study was that the style of the command stores in Waglisi's poetry a tremendous semantic energy, which derives images of interdependence between this style and the various other linguistic methods.

الكلمات المفتاحية: الدلالة؛ المعنى؛ الأمر؛ النحو؛ الشعر.


مدرسة فرانكفورت(مقاربة في المفاهيم و الأسس)

منصور آمال, 

الملخص: تقدم هذه الدراسة مدرسة فلسفية و نقدية ذاع صيتها، هي مدرسة فرانكفورت، فتتعرض لظروف تأسيسها هذه الجماعة و أهم أعضائها، كما نفصل في فلسفتها و نظرتها إزاء العالم و الثقافة و الفكر. لقد كشفت هذه الجماعة الزيف الذي شاع في الثقافة الغربية و نادت بتحرير العقل من مسلماته السابقة و إعادة النظر في مفهوم الثقافة. This study presents a well know philosophical and critical school which is « the frankfurt school »it escamines the history of the founding of this group and its membership, also details its philosophy, its view about the world and culture. This group revealed the falacy that has spread in western culture, and called for the liberation of the mind, from its previous assumptions, and the reconsideration of the concept of culture.

الكلمات المفتاحية: تسليع الثقافة الحداثة التشيؤالنخبة-