مجلة الذخيرة للبحوث والدراسات الإسلامية
Volume 7, Numéro 2, Pages 20-44
2023-12-31

منهج الإمام مالك في المناولة

الكاتب : العزابي عبد الحميد .

الملخص

المناولة هي إحدى أقسام التحمل وهي متأخرة في الرتبة عن السماع والعرض كما هو عند أهل الحديث، إلا أني وقفت على كلام لبعض أهل العلم كالحاكم وغيره ينسب القول بتقديم المناولة على السماع للإمام مالك، ومع أهمية بيان مرتبة هذا القسم من أقسام التحمل، وتحرير مذهب الإمام مالك، جاءت فكرة هذا البحث، وذلك بجمع ودراسة الروايات الواردة عن الإمام مالك في هذه المرتبة، مع بيان كلام أهل العلم من المحدثين، فجاء البحث في مقدمة، ومبحثين، الأول: التعريف بأقسام التحمل وبيان مراتبها، والثاني: بيان مذهب الإمام مالك في المناولة، ثم الخاتمة، وبعد الدراسة توصلت إلى أن قول الإمام مالك هو تقديم السماع على المناولة، وهو القول الراجح في المسألة، وعليه جمهور أهل العلم. Summary ‘Giving’ (munaawalah) is one of the kinds of narration of Hadeeth. It is considered by the scholars of Hadeeth to be lesser in rank than listening or reading. However, I came across the words of some scholars, such as Al-Hakim and others, attributing the saying that handing over is given precedence over listening by Imam Malik. This shows the importance of clarifying the rank of this kind of narration and explaining the Imam’s School of Thought on that topic. From this came the idea for following research which has been done by collecting and studying the narrations reported from Imam Malik in this kind of narration, with an explanation of the sayings of the scholars of hadith. The research has been arranged in to: an introduction and two sections. The first section: defining the kinds of narration and explaining their ranks. The second: explaining the doctrine of Imam Malik regarding ‘Giving’. Then the conclusion, in which, after studying I came to the conclusion that Imam Malik’s statement is that listening is given precedence over ‘giving’, and it is the most correct opinion on the issue, and the majority of scholars agree with it.

الكلمات المفتاحية

giving. Imam Malik. Hearing. Reading to ; المناولة . الإمام مالك . السماع . العرض.