مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية
Volume 2, Numéro 2, Pages 86-146
2010-09-15

العنف الطلابي في المدارس وعلاجه من منظور تربوي إسلامي

الكاتب : د. أحمد ضياء الدين حسين .

الملخص

ظلت المجتمعات الإسلامية تتميز بقيم مبادئ الدين الإسلامي فترات طويلة من الزمن، إلا أنه نتيجة لضعف الوازع الديني والأخلاقي والثقافة الوافدة، تفشت أمراض خطيرة منها العنف، ونخص بالذكر العنف الطلابي. وجاءت هذه الدراسة للبحث في أسباب هذه الظاهرة، والآثار المترتبة عنها وكيفية علاجها، و إيجاد التدابير الوقائية والعلاجية، ومحاولة تقديم رؤية شرعية لبث الوعي في الأوساط الطلابية. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها ضرورة التمسك بتعاليم الإسلام لمعالجة الظاهرة بطريقة صحيحة والتي عجز عنها علم النفس، وتأكيد دور الأسرة ووسائل الإعلام في التنشئة السليمة. Islamic societies have been characterized by the values of the principles of the Islamic religion for long periods of time, but as a result of the weakness of the religious and moral motives and the incoming culture, serious diseases, including violence, have spread, especially student violence. This study came to investigate the causes of this phenomenon, its implications and how to treat it, finding preventive and remedial measures, and trying to provide a legitimate vision to raise awareness among students. The study reached several conclusions, the most important of which is the need to adhere to the teachings of Islam in order to properly treat this phenomenon, which psychology failed to do, and to emphasize the role of the family and the media in proper upbringing.

الكلمات المفتاحية

العنف الطلابي، العنف المدرسي، الأسرة، الإعلام الإسلامي. student violence, school violence, family, Islamic media