مجلة العرفان للدراسات الصوفية
Volume 3, Numéro 1, Pages 162-173
2020-06-15

جمالية التقبل والاختراق في الخطاب الصوفي ( مقاربة مصطلحية )

الكاتب : عواطف سليماني .

الملخص

الخطاب الشعري الصوفي لحظة تفاعل بين باث و متلقي، بين ما هو وجداني و مادي، بين الروحي و العلوي، و كذا بين حدي الترغيب و الترهيب، يوقع معزوفات على أوتار العاطفة الإنسانية التي تمتد إلى أغوار النفس، فتحولها إلى موسيقى روحية، بغرض رفع النفس البشرية من مجال الدنيوي إلى المجال الأخروي، و من المدنس إلى المقدس، لهذا كان الشاعر الصوفي يحمل على عاتقه مهمة السفر نحو جمالية الكون، و التمكن من فلسفته، بفك شفراته، بالتحفيز و التوجيه و التعليم، ليتلخص في حب الذات الإلهية، كما يعكفون على وضع خرق لهذا التلقي، يتمثل في فهم المعجم الصوفي و دلالاته، فكانت جمالية الطرح عندهم تتراوح ما بين التقبل الفلسفي و الخرق اللغوي. Abstract : Sufi poetry discourse is a moment of interaction between the sender and the receiver, between what is material and spiritual, between the spiritual and the upper, and between the extremes of the temptation and the terror .It signs verses on the strings of human emotions that extend to the depths of the Soule to create a spiritual music in order to rise the human soul from the realm of the mundane to the realm of the other world , and from the defiled to the sacred. That’s why the Sufi poet carries the task of traveling towards the aesthetic universe to understand its philosophy via deciphering, motivation, guidance and education to reach the divine love .Sufis poets break the reception by their understanding to the mystical lexicon and its connotations. Therefore, their aesthetic reading is ranging between the philosophical acceptance and the linguistic breach.

الكلمات المفتاحية

جمالية، التقبل، الاختراق، الخطاب الصوفي. .Keywords: aesthetic, receptivity, penetration, mystical discourse