مجلة العرفان للدراسات الصوفية
Volume 2, Numéro 2, Pages 105-126
2019-10-11

ثنائية التوحيد والشرك عند ابن عربي

الكاتب : عبد القادر شارفي .

الملخص

لم تكن عقيدة التوحيد في الإسلام، إلا نفيا للشرك، وقد شهدت هذه العقيدة تحولا عميقا في محتواها ومضمونها مع المدارس الكلامية الإسلامية، خاصة المعتزلة والاشاعرة، انتهى إلى صياغة تصور للخالق الواحد منزها عن كل تشبيه بينه وبين مخلوقاته، تحقيقا _ في نظرهم _ إلى صيانة عقيدة التوحيد ضد كل عقيدة مخالفة لها. إلا أنه في الفكر الصوفي، وخاصة مع الشيخ الأكبر محي الدين ابن عربي، نجد تصور عقيدة التوحيد يأخذ منحى آخر متسعا لفضاء أكبر يشمل كل عقيدة. فالكل، حسب هذا التصور مُقِرّ بوجود الإله، وما عَبَدَ من عبد إلا الله، وما الاختلاف في العقائد إلا خطأ في النسبة. تلك هي الرؤية التي نحاول استقصاءها في هذا المقال من خلال طرح إشكالية ثنائية التوحيد والشرك عند الشيخ الأكبر محي الدين ابن عربي. Abstract : The doctrine of monotheism in Islam was only a denial of polytheism, and this doctrine witnessed a profound shift in its content and content with the Islamic theological schools, especially the Mu'tazila and Ash'ari. led to the formulation of a perception of the one Creator, free of all analogies between him and his creatures, The doctrine of monotheism is against every belief that contradicts it. However, in Sufi thought, and especially with the elder Sheikh Mohi al-Din Ibn Arabi, we find the perception of the doctrine of monotheism takes another turn, expanding into a larger space that includes every belief. The whole, according to this perception, acknowledges the existence of God, and he is not worshiped by a servant but God, and the difference in beliefs is nothing but an error in proportion. This is the vision that we are trying to investigate in this article by posing the problem of the dualism of monotheism and polytheism of the great Sheikh Muhyiddin Ibn Arabi.

الكلمات المفتاحية

عقيدة التوحيد، الشرك، التنزيه، التشبيه، التجلي الإلهي. Keywords: The doctrine of monotheism, Polytheism,Remoteness/Transcendence, Anthropomorphism, theophany