JOURNAL OF FINANCE & CORPORATE GOVERNANCE

مجلة المالية وحوكمة الشركات

Description

The Journal of Finance & Corporate Governance is a Bi-annual Peer Reviewed International Journal, Issued two times a year (June and December), targets academic researchers as well as practitioners. It aspires to promote publications of written materials within three fields (Finance, Accounting, and Corporate Governance) in any of the following languages: English, Arabic. The Journal is unique because it does not only publishes articles of academic rigor but also articles by practitioners who have experience in applied Finance and Accounting. The Journal also showcases of current research works of PhD students carried out by laboratories, specialized books reviews and PhD researches resumes. The Journal boasts a comprehensive International Editorial Board comprising scholars and academicians from different universities. These members contribute their vast experience to the Journal by refereeing the articles submitted; offering advice to the Editorial Committee and also contributing articles to the Journal. It is the aspiration of the Editorial Committee that the journal achieves the highest rank in quality and substance. AFFILIATION The Journal of Finance & Corporate Governance is Affiliated and issued under the supervision of the Faculty of Economics, Commerce and Management Sciences in collaboration with INIF Laboratory, Oum El Bouaghi University, Algeria. CONTACT Office of the Editor-in-Chief Journal of Finance & Corporate Governance (JFCG) Oum El Bouaghi University, Larbi Benmhidi Street, Oum El Bouaghi province, Algeria Email: jfcg.office@gmail.com The journal is committed to “no fees – no charge” to authors. All right reserved ® JFCG www.univ-oeb.dz/JFCG


3

Volumes

5

Numéros

30

Articles


قياس فجوة جودة الخدمة في البنوك التجارية -دراسة حالة عينة من زبائن البنوك التجارية بأم البواقي-

حساني عبد الكريم,  بوكثير جبار, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى قياس الفجوة بين جودة الخدمة المتوقعة وجودة الخدمة المدركة في بنوك القطاع العمومي بالجزائر. لتحقيق هدف هذه الدراسة، تم اختيار عينة عشوائية من العملاء لإجراء هذه الدراسة، أين قد تم جمع البيانات من 251 عميلًا من قطاع البنوك العمومية باستخدام استبيان، حيث تم تصميم هذا الاستبيان وتطبيقه لقياس توقعات وإدراكات الزبائن. تحقيقا لأهداف الدراسة، استخدمنا بعض أساليب التحليل الإحصائي مثل اختبار T للمجموعات غير المستقلة، المتوسطات، وهذا لاختبار فرضيات الدراسة. أظهرت نتائج التحليل الإحصائي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين توقعات وإدراكات الزبائن فيما يتعلق بجميع أبعاد جودة الخدمة (الملموسة، الموثوقية، الاستجابة، الضمان والتعاطف. كما بينت النتائج أيضًا وجود فجوة سلبية بين توقعات وإدراكات الزبائن فيما يتعلق بجميع أبعاد جودة الخدمة. This study aimed to measure the gap between expectation service quality and perception service quality in the banks of Public sectors in Algeria. To attain the aim of this study a random sample of customers was chosen to conduct this study within. Data were collected from 251 customers of public banks sector using structured questionnaire, this questionnaire was designed and applied to measure expectations and perceptions of customers. For the purpose of this study, we use certain statistical analysis methods such as paired T-test, means, to test study’s hypothesis. The results of statistical analysis showed that there are significant statistical differences between the expectations and perceptions of the customers with respect to all service quality dimensions (tangibility, reliability, responsiveness, assurance, empathy). Also results shows that there is a negative gap between the expectations and perceptions of the customers with respect to all service quality dimensions.

الكلمات المفتاحية: جودة الخدمة البنكية ; أبعاد جودة الخدمة البنكية ; التوقعات ; الإدراكات


أثر تطبيق حوكمة الشركات على جودة القوائم المالية -دراسة ميدانية لمجموعة من شركات المساهمة بولاية سطيف-

غزالي رحمة, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى ابراز أثر تطبيق حوكمة الشركات على جودة القوائم المالية، وذلك لِما لحوكمة الشركات من أهمية في تحسين عمليات الشركة وتحقيق أهدافها، وكذلك سعيها لتحقيق مصالح جميع الأطراف ذات المصلحة من خلال توفير المعلومات اللازمة التي تساعدهم على اتخاذ قراراتهم. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اجراء دراسة ميدانية لمجموعة من الشركات المساهمة المتواجدة بولاية سطيف، وذلك من خلال توزيع استبيان أُعد لهذا الغرض على إطارات هذه الشركات. وقد توصلت الدراسة إلى أن الشركات محل الدراسة تلتزم بتطبيق مبادئ حوكمة الشركات، وأن القوائم المالية الخاصة بهذه الشركات تتميز بالجودة، كما تبين أن هناك تأثير إيجابي لالتزام الشركات بتطبيق مبادئ حوكمة الشركات على جودة قوائمها المالية.

الكلمات المفتاحية: حوكمة الشركات ; جودة القوائم المالية ; المعلومة المحاسبية



Les 10 articles les plus téléchargés

127 تطبيق المسؤولية البيئية في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية لتحقيق التنمية المستدامة: دراسة حالة المرصد الوطني للبيئة والتنمية المستدامة بمستغانم، الجزائر 122 قياس العلاقة بين سعر الصرف و ميزان المدفوعات - دراسة حالة مجموعة من الدول العربية خلال الفترة 2000/2016 108 مدى فعالية حوكمة الشركات في الإلتزام بأخلاقيات الأعمال والمسؤولية الإجتماعية في الشركات العائلية في سبيل تحقيق أبعاد التنمية المستدامة 77 مساهمة النظام البنكي في تحقيق النمو الاقتصادي - دراسة قياسية 1962-2016 76 الشركات العائلية وتكاليف آليات الحوكمة: دراسة مبنية على التحليل التمييزي لعينة من الشركات الجزائرية 56 ل الفترة (CAC أثر خصائص مجلس الإدارة على أداء الشركات الفرنسية المدرجة بمؤشر ( 40 2017-2015 55 أثر تغير سعر صرف الدولار الأمريكي على الميزان التجاري: دراسة حالة الجزائر - دراسة قياسية للفترة 1990-2016 50 مدى مساهمة المسؤولية الاجتماعية في تعزيز مستوى حوكمة الشركات العائلية –دراسة حالة مؤسسة أولاد يوسف - 48 الدعم الهيكلي في الجزائر: هل أَثّر على النية المقاولاتية لدى الطلبة الجامعيين؟ 45 A DYNAMIC PANEL DATA ANALYSIS FOR RELATIONSHIP BETWEEN TECHNOLOGICAL INNOVATION, ENTREPRENEURSHIP AND ECONOMIC GROWTH