مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 1, Pages 155-177
2022-04-30
الكاتب : شويشي زهية . دريدي نورة .
تناقش هذه الورقة البحثية موضوع التربية على المواطنة من خلال الأدوار التي تقوم بها الأنظمة التعليمية والتربوية في العالم العربي، وسيركز موضوعنا على فكرة تثمين وتعزيز إدماج ثقافة المواطنة في الحقل التعليمي وترسيخها خاصة وأنها أصبحت مطلب من مطالب الديمقراطية التي تحاول الدول العربية الانخراط فيها،وفي ظل التحديات التي يفرضها النظام العالمي الجديد، وهي محاولة تستخدم على صعيد المناهج التعليمية للاستجابة للمتطلبات الاجتماعية والقيم الثقافية وطموحات المواطنين، وذلك من خلال ترسيخ ثقافة المواطنة عبر التربية الشاملة، مع تأطير كل ذلك داخل الفضاء الثقافي المجتمعي والذي يطلق عليه تسمية المدرسة، لكن لكي يتحقق ذلك لابد من اعتماد المدرسة في الدول العربية على فلسفة تربوية تقوم على برامج ومناهج حية تستهدف ترسيخ أخلاقيات وسلوكيات المواطنة الحقة، والتي تظهر أثارها الإيجابية في حياة أفراد المجتمع، ونسعى هنا إلى تبيان العلاقة بين فكرة التربية على المواطنة باستخدام مناهج تتماشى ومسارات التطور العلمي للارتقاء بإنسانية المواطن المتعلم، فهل فعلا أسهمت المناهج التعليمية في البلدان العربية من تحقيق التربية على المواطنة. This research paper discusses the topic of citizenship education through the roles played by the educational and educational systems in the Arab world, and our topic will focus on the idea of valuing and promoting the integration and consolidation of the culture of citizenship in the educational field, especially since it has become one of the demands of democracy that Arab countries are trying to engage in. The challenges posed by the new world order, which is an attempt to be used on the level of educational curricula to respond to the social requirements, cultural values and aspirations of citizens, by consolidating the culture of citizenship through comprehensive education, while framing all of this within the societal cultural space called the school, but in order to achieve this. The school in the Arab countries must rely on an educational philosophy based on live programs and curricula aimed at consolidating ethics and true citizenship behaviors, which show their positive effects on the lives of community members, and we seek here to clarify the relationship between the idea of citizenship education by using curricula that are in line with the scientific development paths to advance the citizen's humanity The learner, so did the educational curricula in the Arab countries really contribute to achieving pain education? And national.
التربية ; المواطنة ; الديمقراطية ; الأنظمة التعليمية ; البلدان العربية
قزاقزه سليمان
.
كنعان عيد
.
البوريني احمد
.
ص 309-332.
الكعبي سليمان
.
ص 24-46.