جديد الاقتصاد
Volume 1, Numéro 1, Pages 35-46
2006-12-31

التسويق في المؤسسة الاقتصادية العمومية الجزائرية بين مرحلتين: من مرحلة تنظيم الوظيفة التجارية إلى مرحلة تنميط النشاط التسويقي Marketing In The Algerian Public Economic Company Between Two Stages: From The Stage Of Regulating The Business To The Stage Of The Standardization Of Marketing Activity

الكاتب : عبد الكريم جنادي .

الملخص

لقد تزايدت الأهمية البالغة للتطبيقات التسويقية في الآونة الأخيرة في ظل التحولات الأخيرة للبيئة الاقتصادية والاجتماعية في الجزائر التي هي في مرحلة التحول من نظام اقتصادي موجه إلى نظام اقتصاد السوق قائم على المنافسة وقوى السوق (العرض والطلب)، وهذا التحول سمح للكثير من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية العمومية منها والخاصة في إعادة النظر في طرق العمل والأنشطة التجارية فيها وتعويضها بطرق وأنشطة تسويقية حديثة وفعالة بكفاءة في إطار التوجه نحو تطبيق المقاربة التسويقية الحديثة التي تقوم على فلسفة إشباع حاجيات ومتطلبات المستهلك بأقصى ربح ممكن وبأقل تكلفة ممكنة لتعزيز بقائها واستمراريتها في النشاط الاقتصادي الحر. ففي السابق كانت المؤسسات الاقتصادية العمومية الوحيدة في النشاط الاقتصادي المخطط حيث كانت تحمل على عاتقها مسؤولية حاجيات ومتطلبات الصالح العام ومحاولة تلبيتها وفق مقررات وتوجيهات هيئات التخطيط المركزي للدولة، دون مناقشة محتواها مع إمكانيات المادية، البشرية، المالية للمؤسسة، كذلك بمعزل عن متطلبات الفعلية للسوق الوطنية. The importance of marketing applications has recently become increasingly important in light of recent transformations of Algeria's economic and social environment which is in transition from an oriented economic system to a market economy system based on competition and market forces (supply and demand). This shift has allowed many Algerian public and private companies to rethink their methods of work and business activities and replace them with modern and efficient marketing methods and activities in the framework of the trend towards applying the modern marketing approach based on the philosophy of satisfying the needs and requirements of the consumer with the maximum profit possible and less Possible cost to enhance its survival and continuity in the free economic activity. In the past, public companies - the only ones existing in the planned economic activity- were responsible for the needs and requirements of the public interest and trying to meet them in accordance with the decisions and directives of the central planning bodies of the state, without taking into account the material, human and financial means of the company, and regardless of the actual needs of the national market.

الكلمات المفتاحية

الاقتصاد الموجه ، المنافسة ، التسويق marketing , public companies ,privates companies