الحوار الفكري
Volume 13, Numéro 15, Pages 61-93
2018-06-14

الإسهام النسبي للقدرات الإدراكية الحس حركية في النمو الاجتماعي لدى أطفال التعليم التحضيري (5-6) سنوات

الكاتب : فؤاد بن فا ضل .

الملخص

يعالج المقال الإسهام النسبي للقدرات الإدراكية الحس حركية في النمو الاجتماعي لدى أطفال التعليم التحضيري، وجاء هذا المقال استجابة للمتطلبات الحديثة والتغير الحاصل في نمط الحياة، فأصبحت التكنولوجيا ووسائل الاتصال تحتل وقتا كبيرا من يوميات أطفالنا على حساب اللعب والحركة، كما تخلت اغلب الأسر على الدور المنوط لها المتمثل في مرافقة الطفل ووضعه على مدرج النمو الصحيح ليكون فردا صالحا لنفسه ومجتمعه، فأصبح لزاما على التعليم ما قبل المدرسي - التحضيري- أن يحمل على عاتقه هذه المسؤولية – تصحيح مسار النمو- مستثمرا في ذلك خصائص هذه المرحلة العمرية ممثلة في كثرة الحركة وحب اللعب في تنمية القدرات الإدراكية الحس حركية وما لها من إسهام في بقية الجوانب الإنمائية على غرار النمو الاجتماعي وما ينتج عن ذلك من تكوين شخصية سوية لأطفال اليوم رجال ونساء الغد. This report deals with the relative contribution of cognitive sensational kinetic capacities in the social development of preparatory classes children (5-6) years old. It comes to respond the new requirements and changes in life styles. Technology and telecommunication means become to take a lot of children’s time at the expense of playing and being active , besides most families are neglecting their major role in growing up and guiding their children in the right way to be creative and effective for themselves and their societies. Therefore, it was an obligation for preparatory education to assume this responsibility-redirection of how to grow up children-taking into consideration to benefit from children’s great abilities to play and being active at that age and to what extent they can develop cognitive sensational kinetic capacities and its major role in other developing sides such as social development and what results from it .that is to say building correct strong and healthy children’s personality. Men and women of tomorrow.

الكلمات المفتاحية

القدرات الإدراكية الحس حركية، النمو الاجتماعي، التعليم التحضيري cognitive sensational kinetic capacities, social development, preparatory education