الإحياء
Volume 19, Numéro 1, Pages 9-36

توجيه مناهج التربية والتعليم لتحقيق مقاصد خلق الإنسان

الكاتب : Messaoud مسعود .

الملخص

ملخص: يعالج هذا البحث موضوعا مهما جدا، يتمثل في توجيه مناهج التربية والتعليم بما يخدم تحقيق مصالح خلق الإنسان، فالله عز وجل خلق الإنسان لمقصد عام كلي ومقاصد فرعية، وحتى تتحقق للإنسان السعادة في الدنيا والآخرة لابد أن تتناغم حياته في مجالاتها كلها مع هذه المقاصد. وبما أن التربية والتعليم هما المسؤولان عن تكوين الإنسان وغرس المفاهيم والمبادئ في عقله وروحه، فلابد أن يراعى في وضع مناهجهما أن تتوفر على كل الشروط المطلوبة لتحقيق هذه الغاية. Abstract: This research deals with a very important subject, which is to guide the curricula of education in order to serve the interests of human creation, God Almighty created man for a general purpose and holistic sub-purposes, and even to achieve happiness in this world and the Hereafter must harmonize his life in all areas with these purposes. Since education and pedagogics are responsible for the formation of man and the implantation of concepts and principles in his mind and spirit, it must be taken into account in the development of their programs to meet all the conditions required to achieve this end.

الكلمات المفتاحية

توجيه المناهج ; التربية ; التعليم ; مقاصد ; خلق الإنسان ; Curriculum guidance ; education ; pedagogics ; Purposes ; Human creation