مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Volume 6, Numéro 2, Pages 58-73
2018-06-01

طرائق تدريس ذوي الاحتياجات الخاصة

الكاتب : مصطفى منصور . اسماعیل بن خلیفة .

الملخص

من المتعارف علیه لدى المهتمین بالتربیة الخاصة أن التلامیذ ذوي الحاجات الخاصة یختلفون عن التلامیذ العادیین من حیث أنهم لا یستفیدون من الطرق التقلیدیة المستخدمة في التدریس ، وأیضا هناك اختلافا فیما بین هؤلاء التلامیذ في طرق اكتساب المعرفة وتعمیمیها. لذا یجب لتدریس هاته الفئة من التلامیذ استخدام است ا رتیجیات وطرق تدریس خاصة ومتنوعة ، فینبغي على معلم ذوي الاحتیاجات الخاصة م ا رعاة هذا الاختلاف بحیث ینوع في الاست ا رتیجیات وطرق التدریس المقدمة لهم على حسب قد ا رته واحتیاجاته . وعلیه جاءت هذه الورقة البحثیة محاولة منا لإیجاد أكبر عدد ممكن من الاست ا رتیجیات والطرق التي تتیح للمعلم م ا رعاة الفروق الفردیة فیما بین التلامیذ ذوي الاحتیاجات الخاصة ، والتي تفید هؤلاء التلامیذ في اكتساب المعرفة . وسنحاول تناول الموضوع من خلال المحاور التالیة : - ما الأسس التربویة والنفسیة والعلمیة اللازمة لبناء مناهج الفائقین ؟ - ما است ا رتیجیات وطرق التدریس الحدیثة المناسبة لتدریس الفائقین ؟ الكلمات المفتاحیة: - است ا رتیجیات التدریس الحدیثة - ذوي الحاجات الخاصة. Methods of Teaching Special Needs Abstract : It is well known among those interested in special education Students with special needs differ from ordinary students In that they do not benefit from the traditional methods used in teaching، There is also a difference among these pupils in ways of acquiring and generalizing knowledge. Therefore, the teaching of this class of students should use different strategies and methods of teaching, The teacher of special needs should take into account this difference so that it diversifies in the strategies and methods of teaching provided to them according to their abilities and needs. Therefore, this research paper is an attempt to find the largest number of strategies and methods that allow the teacher to take into consideration individual differences among students with special needs, which benefit these students in acquiring knowledge. We will try to address the subject through the following axes: - What are the educational, psychological and scientific foundations necessary to build the curricula of the superiors?. - What modern strategies and methods appropriate to teach the super?

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحیة: - است ا رتیجیات التدریس الحدیثة - ذوي الحاجات الخاصة Keywords: - Modern teaching strategies - people with special needs.