المعيار
Volume 23, Numéro 4, Pages 207-226
2019-09-15

مشكلة المنهج في الدراسات الإسلامية: المفهوم - التصنيف - التوظيف.

الكاتب : قارش جميلة .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى كشف جوانب من مشكلة المنهج في الدراسات الإسلامية، وذلك من خلال تشخيص هذه المشكلة على مستوى المفهوم والتصنيف والتوظيف، لعل جهود المخلصين والمجدّين تساهم في تقديم العلاج، خاصة وأن تقدم البحث العلمي رهين بالمنهج الصحيح، وأي خلل أو قصور فيه نتيجته الحتمية خلل وقصور في النتائج والحقائق العلمية، وبالتالي تأخر ركب التقدم المعرفي، وهو ما برز في نتائج الدراسة. Abstract The current investigation aims at exploring some aspects of the issue of method in Islamic studies through the performance of this problem at the level of the concept, classification and employment .Probably, the efforts of the faithful and the redeemers may contribute to the treatment since scientific research is subject to the correct approach and therefore ,any defect or lack in it, its inevitable result is a deficiency in the results and scientific facts and thus, it is a delay in the cognitive progress which has been emerged in the results of the study.

الكلمات المفتاحية

مشكلة المنهج ; المنهجية الإسلامية ; التصنيف ; الت ; ظيف ; issue of method ; islamic methodology ; classification ; employment