التحدي
Volume 11, Numéro 2, Pages 63-92
2019-09-18

أثر برنامج تربية حركية مقترح على النمو الاجتماعي لدى أطفال التحضيري (5-6) سنوات

الكاتب : بن فا ضل فؤاد . كرميش عبد المالك فريد . كروم بشير .

الملخص

الملخص: أثر برنامج تربية حركية مقترح على النمو الاجتماعي لدى أطفال التحضيري (5-6) سنوات هدف بحثنا إلى وضع برنامج تربية حركية لأطفال التعليم التحضيري 5-6) سنوات ومعرفة أثره على النمو الاجتماعي لدى هذه المرحلة العمرية الحساسة، مستعنين في ذلك بالمنهج التجريبي، وشمل بحثنا بعض من أطفال الأقسام التحضيرية لولاية ميلة للموسم الدراسي (2016/2017) تم اختيارهم بطريقة عمدية نظرا لخصوصية البحث المتمثلة في صعوبة التحكم في الظواهر التربوية والالتزام بالنظام الساري المفعول في المؤسسات التربوية من جهة وظروف الضبط الواجب توفرها في المنهج التجريبيي من جهة أخرى، واستخدمنا طريقة المجموعات المتكافئة بالتصميم التجريبي ذو المجموعة الضابطة والتجريبية، وقدر حجم العينة الاستطلاعية بعشرة أطفال، أما العينة الأساسية فقدرت ب30 طفلا وطفلة قسمت إلى مجموعتين تجريبية طبقت البرنامج المقترح وضابطة طبقت البرنامج المعتاد. واهتدينا إلى استخدام مقياس التفاعل الاجتماعي الموزع على أربعة محاور هي (مهارة الاتصال، مهارة التوقع، مهارة إدراك الدور وتمثيله، مهارة تمييز الرموز ذات الدلالة) ويتميز هذا المقياس الذي أعده الدكتور (نبراس محمد آل مراد) بخصائص علمية مقبولة. بعد تطبيق البرنامج المقترح المكون من 45 وحدة تعليمية على المجموعة التجريبية والبرنامج المعتاد على المجموعة الضابطة، توصلنا إلى النتائج الآتية: - برنامج التربية الحركية المقترح له اثر ايجابي في تطوير مهارة الاتصال الاجتماعي، ولكنها ليست بالقدر المرغوب ويرجع الباحثين ذلك لعدم كفاية الوقت المخصص لتطبيق البرنامج أو لعوامل أخرى قد تكون مرتبطة بعادات الأسر أو المستوى التعليمي للوالدين، أو عدد الإخوة، أو حتى الإمكانيات المادية. - برنامج التربية الحركية المقترح له اثر ايجابي في تطوير مهارة التوقع، ولكنها ليست بالقدر المرغوب ويرجع الباحث ذلك لعدم كفاية الوقت المخصص لتطبيق البرنامج أو لعوامل أخرى قد تكون مرتبطة بمستويات القدرات العقلية للأطفال. - برنامج التربية الحركية المقترح له اثر ايجابي وفعال في تطوير مهارة إدراك الدور وتمثيله. - لا يوجد تطور في مهارة تمييز الرموز ذات الدلالة بعد تطبيق برنامج التربية الحركية المقترح، ويرجع الباحث ذلك إلى عدم كفاية الوقت المخصص لتطبيق البرنامج المقترح، أو لكون الوسائل التكنولوجية الحديثة ودرجة انتشارها الكبيرة تنمي مهارات تمييز الرموز ذات الدلالة من خلال الألعاب التي تحويها. Summary: The impact of a proposed kinetic education program on children's social growth (5-6) We aim to develop a dynamic education program for preschool children (5-6) years and know its impact on social development in this sensitive age, Users in it on the experimental method, we included some children preparatory sections Mila to intake (2016/2017) have been selected Deliberate manner given the specificity of the search of the difficulty of controlling the educational phenomena and abide by the rules in force in the educational institutions of the exact conditions should exist in the experimental method, on the other hand, we used experimental design method of equal groups with Group Officer and pilot, and some exploratory sample size ten children, core sample, estimated 30 children and child divided into two groups, the proposed program and implemented pilot officer applied the usual program. And the impulse to use a distributed social interaction on four axes (communication skill, skill, skill and perception projection represent significant icons highlight skill) this measure that scale is characterized by Dr (Nubre Mohamed Al Murad) accepted scientific properties. After applying the proposed program consisting of 45 educational unit on the experimental group and the control group, the usual program reached the following results: -Kinetic education program proposal has a positive effect on the development of social communication skill, but not to the extent that researchers due to insufficient time for an application program or other factors may be linked to the habits of families or the educational level of the parents, or brothers, or even Material resources. -Kinetic education program proposal has a positive effect on the development of the skill of expectation, but not to the extent that researcher due to insufficient time for an application program or other factors may be linked to levels of mental capacity of children. -The proposed motor education program has a positive effect in the development of skill and understanding. -There is no evolution in the skill of distinguishing symbols denote after applying the proposed mobility education program, due to inadequate into time for implementing the proposed program, or the fact that technological means Modern and large spread degree develops skills to highlight the significance of symbols during the games contained.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: التربية الحركية، النمو الاجتماعي، التعليم التحضيري. ; Key words: Kinetic education, social growth, preparatory education