المجلة الجزائرية التربية والصحة النفسية
Volume 13, Numéro 1, Pages 61-79
2019-07-16

قيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الثانوية في الأردن

الكاتب : محاضر متفرغ محمد عمر عيد المومني .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على قيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الثانوية في الاردن من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، وعلاقة ذلك ببعض المتغيرات كالجنس، الفرع الأكاديمي، حيث تكونت عينة الدراسة من (200) طالب وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية في مدارس محافظة عجلون، وقد تم إستخدام المنهج الوصفي، كما تم إستخدام الاستبانة كأداة للدراسة والتي قام الباحث بإعدادها وتطويرها، وقد توصلت الدراسة بعد إجراء المعالجات الإحصائية المناسبة إلى النتائج الآتية وهي : • حصول أداة الدراسة ككل على درجة مرتفعة في إجابات أفراد عينة الدراسة عليها. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في قيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الثانوية في الاردن والتي تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث). • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في قيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الثانوية في الاردن والتي تعزى لمتغير الفرع الأكاديمي للطالب (علمي، أدبي) Abstract: The study aimed to identify the values of national belonging among high school students in Jordan from the point of view of the students themselves, and related to some variables such as gender, academic branch, where the sample of the study consisted of (200) students of high school students in Ajloun, The use of the descriptive approach, and the questionnaire was used as a tool for study, which the researcher prepared and developed, and the study after the appropriate statistical treatments to the following results: • The study tool as a whole obtained a high degree in the responses of the sample members of the study. • There are no statistically significant differences in the values of national belonging among secondary school students in Jordan, which are attributed to the gender variable (males, females). • There are no statistically significant differences in the values of national belonging among high school students in Jordan, which are attributed to the variable of the academic branch of the student (scientific, literary)

الكلمات المفتاحية

Keywords: values, values of national belonging, secondary students. الكلمات المفتاحية: القيم، قيم الانتماء الوطني، طلبة المرحلة الثانوية.