مجلة الباحث للدراسات الأكاديمية
Volume 6, Numéro 3, Pages 434-456

دور وسائل الإعلام والاتصال في نشر الوعي القانوني المروري في الجزائر

الكاتب : عبد المنعم نعيمي .

الملخص

تضطلع وسائل الإعلام والاتصال، على تنوّع قطاعاتها وتعدّد توجّهاتها، بممارسة العديد من الأدوار المجتمعية؛ التي تستهدف من خلالها مختلف شرائح المجتمع من جمهور المتلقّين بالإشباع والتأثير والتوجيه، ويعتبر تكوين الوعي المجتمعي الإيجابي أحد الأهداف التي تتطلّع وسائل الإعلام والاتصال إلى رعايتها وتعزيزها وتكريسها في مجالات مختلفة. من خلال هذا المقالة نحاول تسليط الضوء على جانبٍ من الأدوار التي تضطلع بها وسائل الإعلام والاتصال عموما، في إطار نشر الوعي المجتمعي في ميدان ومجال مجتمعي مهم، هو عنوان الانتظام والتنظيم، وهو نشر وتعميم الوعي بأهمية احترام وتطبيق والتزام العمل بالتشريع الناظم لسير الحركة المرورية، أو ما يصطلح على تسميته: "الوعي القانوني المروري". Abstract: The media and communication, in the diversity of their sectors and their multiplicity of orientations, exercise many societal roles, through which different segments of society are targeted at the audience with satisfaction, influence and guidance, and the formation of positive societal awareness is one of the goals that Aspire of information and communication to its sponsorship, promotion and dedication in various areas. Through this article, we are trying to highlight part of the roles played by the media and communication in general, in the context of spreading community awareness in an important field and community area, the title of regularity and organization, which is awareness of the importance of disseminating and promoting awareness of the importance of respect, application and commitment to the legislation Regulates traffic traffic, or what it is called: "traffic legal awareness ".

الكلمات المفتاحية

الوعي القانوني المروري؛ وسائل الإعلام والاتصال؛ قانون المرور.