مجلة سوسيولوجيا
Volume 3, Numéro 1, Pages 127-145
2019-06-30

سوسيولوجيا التربية و العنف المدرسي

الكاتب : ماقري مليكة .

الملخص

تعد سوسيولوجيا التربية أو سوسيولوجيا المدرسة من أهم الحقول المعرفية التي تندرج ضمن علم الاجتماع الخاص، وتمنح مفاهيمها النظرية والتطبيقية ومصطلحاتها الإجرائية وخطواتها المنهجية من علم الاجتماع العام. ومن ثم، يعنى هذا العلم الجديد برصد مختلف العلاقات الموجودة بين المدرسة والمجتمع، على أساس أن المدرسة بمثابة مجتمع مصغر تعكس جميع التناقضات الجدلية التي يعرفها المجتمع المكبر أو المحيط الخارجي. وأكثر من هذا، تعد المؤسسة التربوية قاطرة لتحقيق التنمية المجتمعية الشاملة والمستدامة ، و تعد مشكلة ظاهرة العنف من المظاهر التي باتت تعصف بهذه المؤسسة وتقوض من أهدافها و لهذا سوف نتطرق في هذه المداخلة إلى واقع سوسيولوجيا التربية والعنف المدرسي . Abstract : Sociology of education or sociology of the school is one of the most important fields of knowledge that fall within the special sociology, and gives its theoretical and applied concepts and procedural terms and methodological steps of public sociology. Thus, this new science is concerned with monitoring the various relationships between the school and the community, on the grounds that the school is a microcosm reflecting all the dialectic contradictions known by the larger society or the external environment. Moreover, the educational institution is a locomotive for the achievement of comprehensive and sustainable social development. The problem of violence is one of the manifestations of this institution and undermines its objectives. Therefore, we will address the reality of sociology of education and school violence.

الكلمات المفتاحية

سوسيولوجيا التربية ،البيداغوجيا ،الظاهرة التربوية ،العنف المدرسي . ; Keywords: sociology of education, pedagogy, educational phenomenon, school violence.