مجلة الدراسات المالية والمحاسبية والإدارية
Volume 6, Numéro 1, Pages 384-400
2019-06-30

E-service Quality And Attracting Staff Behavior Towards Optimal Utilization : A Case Study Of Al-aqsa University - Gaza

Authors : Youseef A. Youseef Assistant Professor . Ashraf M. Meshmesh Assistant Professor .

Abstract

Optimal utilization behaviors (OUB) denote suitable and favorable usage of al-Aqsa University website services by employees. The purpose of this study is to identify the e-service quality dimensions and to examine the effect of these dimensions of (OUB). The primary data of e-SQ and OUB were gathered from 161 administrative and academic staff of al-Aqsa university in Gaza. The data analysis and results were analyzed by IBM SPSS 20 statistical software. The results finding indicated that the important e-service dimensions of al-Aqsa university in Gaza strip are website design, website efficiency, information quality, information security, responsiveness, and services fulfillment. The results of Pearson correlation analysis indicates that there is a positive relationship between these dimensions and optimal utilization behaviors. Moreover, the stepwise regression indicated that only three dimensions (information quality, security, and services fulfillment) have positive effects on OUB. Based on these results, the study recommends increasing attention to the quality of university electronic services, especially the quality and security of information. هدفت الدراسة إلى التعرف على أبعاد جودة الخدمة الإلكترونية في جامعة الاقصى بغزة وتأثيرها على سلوك الاستخدام الامثل لدى العاملين بالجامعة. وقد تم تحديد أبعاد جودة الخدمة الإلكترونية بالاعتماد على الأدبيات والدراسات السابقة. وتم جمع البيانات الاولية من خلال استبانة وزعت على عينة عشوائية من الموظفين الإداريين والاكاديميين في جامعة الأقصى بلغ عددهم (161) موظف. وتم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS . وأشارت النتائج إلى أن أبعاد الخدمات الإلكترونية الهامة في جامعة الأقصى بغزة هي ( سهولة الاستخدام, تصميم الموقع, الفعالية, جودة المعلومات, السرية, الاستجابة, إنجاز الخدمة). وتشير نتائج تحليل الارتباط إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة بين أبعاد جودة الخدمة الإلكترونية وسلوكيات الاستخدام الأمثل. علاوة على ذلك، أشار الانحدار التدريجي إلى أن ثلاثة أبعاد فقط (جودة المعلومات، والسرية، وإنجاز الخدمات) لها آثار إيجابية على سلوك الاستخدام الأمثل للموظف. وبناءً على هذه النتائج، توصي الدراسة بزيادة الاهتمام بجودة الخدمات الإلكترونية للجامعة، لا سيما جودة وأمن المعلومات.

Keywords

E-Service Quality ; Optimal utilization behaviors