دراسات اقتصادية
Volume 13, Numéro 2, Pages 334-340
2019-08-01

أثر التسويق الرياضي في المؤسسات الاقتصادية على تطوير رياضة كرة القدم في الجزائر.

الكاتب : طهير ياسمين . زواق عادل .

الملخص

بحثنا هو عبارة عن دراسة وصفية تحليلية لواقع التسويق الرياضي في المؤسسات الاقتصادية وأثره في تطوير رياضة كرة القدم وتشكل هذه الدراسة احد الوسائل المستعملة في عملية تطوير التسويق الرياضي في المؤسسات الاقتصادية والقطاع الرياضي، وتكمن أهميته في تطوير ودعم الرياضة ماليا بالخصوص بعدة طرق من طرف المؤسسات الاقتصادية. إن المناهج تختلف في البحوث الاجتماعية والتربوية باختلاف مشكلة البحث وأهدافه فموضوع دراستنا التسويق الرياضي في المؤسسات الاقتصادية ودوره في تطوير رياضة كرة القدم يفرض علينا المنهج الوصفي، كما استخدمنا الاستبيان كأداة للبحث. تمثلت عينة بحثنا 20 مؤسسة اقتصادية اختيرت بشكل عشوائي على مستوى ولاية الجزائر من أصل 32 مؤسسة، كما تم إحصائنا لعدد النوادي كرة القدم على مستوى ولاية الجزائر فتحصلنا على 18 نادي رياضي اخترنا منها عينة عشوائيا والتي قدرت ب 15 نادي رياضي. من اجل تحليل وترجمة النتائج المحصل عليها بعد الإجابة على الأسئلة المطروحة من خلال الاستبيان المقدم اعتمدنا على طريقة الإحصاء بالنسبة المئوية. تبين من استنتاجات بحثنا أن المؤسسات الاقتصادية لها وازع وطني واستعداد دائم لدعم قطاع الرياضةعامة ورياضة كرة القدم خاصة من دون النظر إلى العوائد المالية والمردودية الضئيلة مما أضاح لنا أن أفراد العينة الخاصة كالأندية الرياضية على مستوى ولاية الجزائر لم يساعد على الوصول إلى الهدف الأسمى والارتقاء ﺑﻬذا النشاط و النهوض به من خلال تجسيد عملية التسويق الرياضي حتى وإن كان مفهوم المؤسسات الاقتصادية للتسويق الرياضي غير واضح، كما أقرت المؤسسات الاقتصادية الخاصة بوجوﺑﻬا تدعيم رياضة كرة القدم ورعايتها على الرغم من عدم التماس استثمار جدي في القطاع الرياضي إلا أن التسويق الرياضي لعب دور أساسي كأحد الوسائل والركائز المهمة في تنمية الرياضة مما أعطت أحقية الفرضية المطروحة التسويق الرياضي للمؤسسات الاقتصادية دور أساسي في تنمية الرياضة. الكلمات الدالة: التسويق الرياضي؛ المؤسسات الاقتصادية؛ القطاع الرياضي؛ كرة القدم. ملخص البحث باللغة الانجليزية: This research is an analytical descriptive study of the reality of sports marketing in economic institutions and its impact on the development of football sport. This study is one of the means used in the process of developing sports marketing in economic institutions and the sports sector. Its importance lies in the development and support of sport in particular, . The curriculum differs in social and educational research depending on the problem of research and its objectives. The subject of our study of sports marketing in economic institutions and its role in the development of football sport imposes on us the descriptive approach, and we used the questionnaire as a research tool. The sample of our research was 20 economic institutions randomly selected at the level of the state of Algeria out of 32 institutions, and we were counted for the number of football clubs in the state of Algeria, we obtained 18 clubs from which we randomly selected 15 sports clubs. In order to analyze and translate the results obtained after answering the questions raised through the questionnaire submitted, we relied on the percentage method. The findings of our research show that the economic institutions have a national interest and a constant readiness to support the sport sector and sports football, especially without regard to the financial returns and low profitability, which showed us that the private sample such as sports clubs in the state of Algeria did not help to reach the ultimate goal and upgrade this activity And promote it through the embodiment of the process of marketing sports even if the concept of economic institutions for marketing sports is not clear, and recognized the economic institutions of the special need to strengthen the sport of football and sponsorship despite the lack of seeking serious investment in the sector However, the athlete sports marketing play a key role as one of the means and the important pillars in the development of sports, which has given the eligibility of the hypothesis put forward sports marketing and economic institutions essential role in the development of sports. Keywords: sports marketing; economic institutions; sports sector; football.

الكلمات المفتاحية

التسويق الرياضي؛ المؤسسات الاقتصادية؛ القطاع الرياضي؛ كرة القدم.