دراسات اقتصادية
Volume 13, Numéro 2, Pages 30-43

قياس و تحليل النجاح المالي وفق المؤشرات المالية الحديثة/ دراسة تطبيقية في سوق ابو ظبي المالي

الكاتب : خانم نوري كاكه حمه .

الملخص

Abstract The purpose of this study attempts to highlight the importance of modern financial indicators in analyzing and measuring financial success for a sample of listed companies at Abu Dhabi financial market according to recent indicators represented in Market value added and Economic value added which consider to be an effective tool in evaluating companies financial successes, despite of other traditional indicators that aim to rise companies performance by assisting in taking the appropriate resolutions,that is measuring companies net profits is no longer a sufficient value indicator.This study depends on Abu Dhabi financial market, the research samples included 32 companies in 6 different sectors for the years 2012 - 2017. The research main hypothesis is that the economic value added indicator has higher explaining ability than the market value added indicator as an indicator for companies financial success . SPSS program has been used for statistical analyzing by using regression method, the research came up to many conclusions, the most important is: the significant effect of annual profits upon economic value added of Banking sector companies which indicates that Economic Value Added has a higher explaining ability than the market value added and has overpower in most sectors of abu Dhabi companies of financial market. Keywords: Economic Value Adde, Market Value Added المستخلص يسعى البحث على تسلط الضوء على أهمية المؤشرات المالية الحديثة في قياس و تحليل النجاح المالي لعينة من الشركات المدرجة في سوق ابو ظبي لاوراق المالية وفق المؤشرات الحديثة المتمثلة بالقيمة السوقية المضافة و القيمة الاقتصادية المضافة،والتي تعد من الأدوات الفعالة لتقييم نجاح المالي الشركات، رغم تتعدد المؤشرات التقليدية والتي تهدف في مجملها إلى رفع أداءالشركات من خلال الكشف عن مستواه، ومن ثم المساعدة على اتخاذ القرارات المناسبة، أذ ان قياس الأرباح الصافية التي يمكن أن تحققها الشركات لم يعد في الوقت الراهن مؤشر كافيا في تحديد قيمتها، تمثل مجتمع البحث سوق ابو ظبي المالي فيما ان عينة البحث تمثل(32) شركة في ستة قطاعات مختلفة للفترة من سنة2012-2017 .وجاء البحث بفرضية رئيسة مفادها مؤشر القيمة الاقتصادية المضافة تمتلك قدرة تفسيرية أعلى من مؤشرالقيمة السوقية المضافة كموشر للنجاح المالي للشركات عينة البحث للفترة 2012-2017 و تشتق منها فرضيات فرعيةللقطاعات ، و تم استخدام برنامجSPSS للتحليل الاحصائي ، بأسلوب الانحدار . توصل البحث الى مجموعة استناجات من اهمها : وجود تاثير معنوي للارباح السنوية على مؤشر القيمة الاقتصادية المضافة لشركات قطاع المصرفي، مما يشير الى مؤشرالقيمة الاقتصادية المضافة يمكن قدرة تفسيرية أعلى من مؤشر القيمة السوقية المضافة. وكما توصلنا الى أ ن القيمة مؤشر الاقتصادية المضافة تفوق على مؤشر القيمة السوقية المضافة لمعظم القطاعات في شركات سوق ابو ظبي للأوراق المالية.

الكلمات المفتاحية

مؤشرات النجاح المالي الحديثة