مدارات سياسية
Volume 2, Numéro 4, Pages 87-135
2018-12-20

عملية التنشئة السياسية في الكشافة الإسلامية الجزائرية في ضوء تحليل مضمون مجلة الكشاف وجريدة الكشفية The Process Of Political Formation In The Algerian Islamic Scouts In The Light Of The Analysis Of The Content Of The Magazine Scouts And Newspaper Scouts

الكاتب : وداد سعدي .

الملخص

تتناول هذه الدراسة عملية التنشئة السياسية بالكشافة الإسلامية الجزائرية عبر الوسيلة الإعلامية لهذه الأخيرة، ولذلك تمٌ الاعتماد على منهج تحليل المضمون، وبتحديد خطوات الدراسة تبين أن مجتمع البحث هو مجلة الكشاف وجريدة الكشفية،ومن بين 17 عددا كانت 10 أعداد هي الممثلة للعينة،أما فئات التحليل فتمثلت في كل من فئة الموضوع من خلال مواضيع الكشافة الإسلامية الجزائرية، التفاعل مع الأحداث والشخصيات السياسية، المواضيع الثقافية والأدبية، المواضيع الاجتماعية، والتاريخية، والدينية، بالإضافة لفئة القيم التي تمثلت في قيم الهوية والانتماء، الوطنية، السلطة السياسية والشعب، التحرر، الديمقراطية، النظرة للآخر، والمواطنة، وبعد عرض بيانات وحدات فئات التحليل تم التمكن من قراءتها كيفيا وتحليل نتائج الدراسة. Abstract: This study deals with the process of political formation in the Algerian Islamic Scout through the means of media of the latter. Therefore, it was based on the methodology of content analysis, and by specifying the steps of the study, it was found that the research society is the Scout magazine and the Scout newspaper. Of the 17 numbers, 10 were the sample, They were represented in the subject category through the subjects of Algerian Islamic Scouts, interaction with political events and personalities, cultural and literary themes, social, historical and religious subjects, as well as the values of identity and belonging, national, Yeh and the people, freedom, democracy, look for another, and Moatnh. obad display units of analysis categories of data to be able to read and qualitative analysis of the results of the study.

الكلمات المفتاحية

التنشئة السياسية - الكشافة الإسلامية الجزائرية - تحليل المضمون - فئة الموضوع - فئة القيم. Political Education - Algerian Islamic Scouts - Content Analysis - Subject Category - Category of Values.