مدارات سياسية
Volume 1, Numéro 1, Pages 181-202

تطور مقاربات وأبحاث جمهور وسائل الإعلام والاتصال

الكاتب : نور الهدى عبادة . فاروق أهناني .

الملخص

تستهدف هذه المداخلة تطور مقاربات وأبحاث جمهور وسائل الإعلام والاتصال، التي أصبحت تحتل أهمية كبيرة في مجال الإعلام والاتصال من خلال معرفة تطلعات الجمهور وميولاته، واشباعاته واعتباره زبون يطلب خدمة إعلامية راقية، حيث ازداد الاهتمام بالجمهور مع انتشار الأفكار الليبرالية التي أعطت للأفراد هامش كبير من الحرية على مختلف الأصعدة سياسيا واقتصاديا وإعلاميا، الأمر الذي انعكس على نظرة مختلف الاتجاهات، وتباينت رؤى وجدوى دراسات الجمهور بين السياسيين والاقتصاديين والاجتماعيين، فالسياسي ينظر للجمهور من زاوية كسب قدر أكبر من الأصوات، في حين يرى الاقتصادي الجمهور أنه زبون، أما الاجتماعي يقر بأنه مجموعة أفراد من المجتمع، ولمعرفة ذلك سوف نتطرق إلى ماهية الجمهور والتركيز على المقاربات النظرية في دراسة جمهور وسائل الإعلام وفي الأخير نستشهد بتجارب دولية في دراسة الجمهور الإعلامي. This article of barge in the evolution of the media audience research approches and communication That has become a great importance in the Field of information and communication through knowledge of the aspirations of the public, considering It a client requests an information service Is fine, where increased public concern with the spread of liberal ideas which gave individuals a large margin of freedom at. the various levels of political, economic and media, which reflected an overview of various trends, views differed and the feasibility studies of the public among politicians, economists and social leaders, consider the public from the angle of the politician to Win more votes, while the public believes He Is a customer of the economic, social either recognizes That a group of individuals from the community, and to learn that we will address what the public focus on theoretical approaches in the study of the media audience in the Cite International Experiences in recent study The public media.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الجمهور- وسائل الإعلام - جمهور وسائل الإعلام - أبحاث الجمهور - قياس الجمهور. Keywords: the public - the media - the public media - public research- the measurement of the public